Ćwiczenia
logopedyczne. Jak ćwiczyć?
Ćwiczenia jako forma zabawy
Ważne jest, by ćwiczyć
codziennie. Godzinę i miejsce ćwiczeń w domu możemy jednak zmieniać.
Pamiętajmy, że ćwiczyć można wszędzie: w wannie, sklepie, na placu zabaw. Wtedy
dziecko bierze w nich udział chętniej i kojarzy ćwiczenia z czymś przyjemnym.
Regularność
Ważne są codzienne
ćwiczenia z dzieckiem w domu. Codzienne powtarzanie oraz regularność z
pewnością przyczynią się do lepszego mówienia.
Odpowiedni czas ćwiczeń
Ćwiczyć z dzieckiem
powinniśmy około 15 minut dziennie - nie dłużej. Przez ten czas można naprawdę
dużo zrobić, a dłuższe ćwiczenia zwyczajnie zmęczyłyby naszego malucha.
Nie zniechęcajmy
Gdy ćwiczymy z dzieckiem,
sami powinniśmy dać mu dobry przykład i pokazać, jak poprawnie wykonywać
ćwiczenia. Co w przypadku jeśli dziecko będzie wykonywało ćwiczenia źle? Nie
poprawiajmy go, ani nie zniechęcajmy słowami: Znowu źle to powiedziałeś itp.
Reasumując, kluczem do
sukcesu terapii logopedycznej jest systematyczna praca. Praca zawoalowana w
zabawę i przyjemnie spędzony czas i podszyta miłymi uchu pochwałami, które
oprócz sprawiania przyjemności dziecku, budują mu w głowie pozytywną samoocenę,
która zaprocentuje na pewno w dorosłym życiu.
PRZYKŁADY STOSOWANYCH
ĆWICZEŃ:
Ćwiczenia słuchowe – stanowią one bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego (tzw. słuchu mownego). Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.
Przykłady dla dzieci młodszych:
1. „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
2. „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze (np. piłki, kasztana, kamienia), rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
3. Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
4. Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody (z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
5. Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności (cicho – głośno).
6. Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
7. Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
8. Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
9. Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
Przykłady dla dzieci starszych:
1. Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
2. Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa (na ręce) przy wybrzmiewanie sylab.
3. Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez logopedę, nauczyciela, rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
4. Dzielenie na sylaby imion dzieci (na początku łatwych).
5. Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
6. Wyszukiwanie słów z podaną przez n-la sylabą.
7. Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
8. Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.
9. Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają sią na daną głoskę.
10. Wydzielanie spółgłoski wygłosowej.
11. Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
12. Ćwiczenia z paronimami: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa itp.
13. Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej
Ćwiczenia oddechowe:
Ćwiczenia oddechowe poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.
Ćwiczenia słuchowe – stanowią one bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego (tzw. słuchu mownego). Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.
Przykłady dla dzieci młodszych:
1. „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
2. „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze (np. piłki, kasztana, kamienia), rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
3. Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
4. Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody (z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
5. Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności (cicho – głośno).
6. Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
7. Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
8. Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
9. Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
Przykłady dla dzieci starszych:
1. Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
2. Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa (na ręce) przy wybrzmiewanie sylab.
3. Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez logopedę, nauczyciela, rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
4. Dzielenie na sylaby imion dzieci (na początku łatwych).
5. Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
6. Wyszukiwanie słów z podaną przez n-la sylabą.
7. Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
8. Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.
9. Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają sią na daną głoskę.
10. Wydzielanie spółgłoski wygłosowej.
11. Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
12. Ćwiczenia z paronimami: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa itp.
13. Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej
Ćwiczenia oddechowe:
Ćwiczenia oddechowe poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.
Przykłady:
1. Wdech nosem (usta zamknięte) i wydech ustami.
2. Dmuchanie na płomień świecy.
3. Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
4. Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
5. Chłodzenie „gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
6. „Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
7. Chuchanie na zmarznięte ręce.
8. Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
9. Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „sssss”.
10. Nadmuchiwanie balonika.
11. Naśladowanie syreny – „eu-eu- eu”, „au-au-au” – na jednym wydechu.
12. Wyścigi chrupek – dmuchanie w parach.
13. Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
14. Liczenie na jednym wydechu.
15. Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.
16. Powtarzanie zdań szeptem.
17. Naśladowanie śmiechu różnych osób:
- staruszki: che- che- che
- kobiety – wesołe cha- cha- cha
- mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
- dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.
1. Wdech nosem (usta zamknięte) i wydech ustami.
2. Dmuchanie na płomień świecy.
3. Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
4. Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
5. Chłodzenie „gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
6. „Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
7. Chuchanie na zmarznięte ręce.
8. Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
9. Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „sssss”.
10. Nadmuchiwanie balonika.
11. Naśladowanie syreny – „eu-eu- eu”, „au-au-au” – na jednym wydechu.
12. Wyścigi chrupek – dmuchanie w parach.
13. Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
14. Liczenie na jednym wydechu.
15. Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.
16. Powtarzanie zdań szeptem.
17. Naśladowanie śmiechu różnych osób:
- staruszki: che- che- che
- kobiety – wesołe cha- cha- cha
- mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
- dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.
Niezależnie od wady wymowy jaką ma dziecko, każde
zajęcia rozpoczynamy od ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny. Proponuję
tzw rozgrzewkę, czyli codzienne ćwiczenia przed lustrem (dużym
czy małym, jest to bez znaczenia, ważne aby można było zobaczyć ruchy ust i
języka) 10 min:
ĆWICZENIA WARG:
·
cmoki – ściągnięcie ust w dzióbek
·
cmoki na boki
·
karpik – przy zwartych zębach i ustach złożonych w
dzióbek, otwieranie i zamykanie ust jak rybka
·
szerokie uśmiechy – wykonywane przy zwartych ustach i
zębach
·
przemienne uśmiechy i cmoki
·
nabieranie powietrza pod górną i dolną wargę
·
parskanie jak konik
·
kręcenie kółek dzióbkiem
·
przytrzymywanie ołówka lub kredki górną wargą
ĆWICZENIA JĘZYKA:
·
piłeczka – język wędruje w ustach, wypychając policzki
·
łopatka – wysuwamy szeroki język, opierając go o
kąciki ust (nie wykonują dzieci z wymową międzyzębową)
·
koszyczek – szeroki język wysuwamy na zewnątrz,
zawijając w górę jego boki (nie wykonują dzieci z wymową międzyzębową)
·
liczenie zębów – przy szeroko otwartych ustach, wąskim
językiem dotykamy kolejno każdego zęba
·
wahadełko – przy otwartych ustach język wykonuje ruchy
poziome, nie dotykając przy tym zębów(nie wykonują dzieci z wymową
międzyzębową)
·
koniki/kląskanie – język przykleja się i odkleja od
podniebienia, uderzając z charakterystycznym dźwiękiem
·
język wysuwamy daleko do nosa i na brodę(nie wykonują
dzieci z wymową międzyzębową)
·
język zaznacza cztery punkty na ustach: góra, dół,
kąciki ust(nie wykonują dzieci z wymową międzyzębową)
·
oblizywanie jak kot- obrysowywanie czubkiem języka
konturu warg przy szeroko otwartych ustach(nie wykonują dzieci z wymową
międzyzębową)
Przypominam, iż przy wadach wymowy typu międzyzębowego nie wykonujemy ćwiczeń wymagających wysuwania języka poza obręb ust, gdyż dodatkowo utrwala to istniejącą wadę.
Żeby urozmaicić ćwiczenia logopedyczne polecam
korzystanie z dostępnych serwisów oraz stron przeze mnie sprawdzonych. Zanajdziecie
tam Państwo gry i zabawy dla każdego dziecka, mogą wykonyywać je wszystkie
dzieci przedszkolne w ramach uatrakcyjnienia dnia:)
Przydatne linki:
Na początek porady, nie tylko logopedyczne:
Tutaj ćwiczenia logopedyczne, ale w innej formie:
Pomoce, karty pracy do pobrania dla przedszkolaka iale
i starszaka:
Kącik logopedyczny, czyli a..b..c.. poprawnej wymowy
powstał dla rodziców i nauczycieli oraz wszystkich zainteresowanych tematem. Ma
pełnić funkcje profilaktyczno- doradcze, a także wspomagać terapię logopedyczną
poprzez zamieszczane propozycje ćwiczeń.
Drodzy rodzice, to Wy jesteście tymi, którzy pierwsi
zwracają się do dziecka i to Wy poprzez obserwację możecie pierwsi postawić
diagnozę. Często w swojej pracy spotykam się z bagatelizowaniem problemu jakim
jest nieprawidłowa wymowa, dotyczy to zwłaszcza małych dzieci . Owszem istnieją
wady, które logopedia nazywa rozwojowymi lub fizjologicznymi i tymi nie
należy się martwić, ale o tym z jakim rodzajem mamy doczynienia często rodzice
nie wiedzą. Tu wkraczam – Ja, aby wyjaśniać i temu służyć będzie
także Kącik…
Na początek
postawmy sobie pytanie: Czym jest mowa?
MOWA pełni
ważna funkcję w procesie myślenia i komunikowania się.
Znajomość prawidłowego rozwoju mowy jest konieczna,
aby można było we właściwy sposób kierować tym rozwojem, a także
dostrzec pojawiające się zaburzenia. Jeśli rodzice przegapią te sygnały,
to w następnej kolejności odpowiedzialność ponoszą nauczyciele wychowania
przedszkolnego, którzy mają obowiązek informować i kierować do właściwych
specjalistów. W przypadku niedosłuchu, opóźnienia rozwoju mowy, wad
zgryzu i wzroku, wczesna interwencja gwarantuje sukces podjętej terapii.
Niezwykle ważne jest zadawanie pytań , dziś
odpowiadam na pytanie zasadnicze: Co powinno Nas niepokoić?
1. Brak mowy.
2. Obniżona
ostrość słuchu.
3. Jąkanie (utrzymujące
się ponad trzy miesiące).
4. Wymowa
międzyzębowa.
5. Nieprawidłowy
zgryz.
6. Nieprawidłowa
budowa języka (krótkie wędzidełko, bardzo mała ruchliwość języka).
7. Częste
choroby górnych dróg oddechowych (oddychanie przez usta, mówienie przez nos).
8. Bełkotliwa
i niezrozumiała mowa.
9. Mowa
bezdźwięczna.
W kolejnych artykułach rozwinę powyższe punkty,
postaram się rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące rozpoznawania wad wymowy
wśród dzieci.
Zainteresowanych zapraszam na konsultacje w szkole.
BRAK MOWY i OBNIŻONA SPRAWNOŚĆ
SŁUCHU
Czy Twoje dziecko na pewno dobrze
słyszy?
Niemowlęta uczą się mówić podczas pierwszego roku
życia słuchajac wymawianych do nich słów. Jeśli dziecko ma problemy ze
słyszeniem, czyli ma utratę słuchu to:
·
nie moze wykształcić normalnej mowy,
·
nie moze wykształcić sprawności językowe
Dlatego ważne jest wczesne stwierdzenie wady słuchu,
najlepiej w ciągu pierwszych 2 lat życia dziecka, ponieważ wtedy nauka
słyszenia i mówienia jest procesem naturalnym. Rodzice, zwracajcie uwagę na
częste zapalenia ucha, gdyż są one jedną z przyczyn niedosłuchu.
Istnieja powody do niepokoju jeżeli
dziecko w wieku od 0 do 1 r. ż.:
·
nie podrywa się i nie skacze na dźwięk, np. dzwonek do
drzwi lub telefonu;
·
jest bardzo spokojne, nawet gdy w poblizu ktoś
hałasuje;
·
nie przestaje ssać, poruszać się, płakać, gdy słyszy
nowy dźwięk;
·
nie spoglada na osobę mówiacą do niego.
1 - 2 lat:
·
nie reaguje na swoje imię;
·
nie przestaje działać na hasło "nie wolno";
·
nie rozumie prostych poleceń, nie wskazuje
przedmiotów, których nazwy podaje;
·
nie wypowiada dwuwyrazowych zdań.
2 - 5 lat:
·
nie sposób zrozumieć wypowiadanych przez niego słów;
·
nie powtarza słyszanych zdań;
·
nie odpowiada na proste pytania;
·
czyni wrażenie, że jest nieobecne;
·
nie bawi się z innymi dziećmi;
·
jest rozkojarzone;
·
nie umie powiedzieć co mu dolega;
·
nie jest w stanie podtrzymać prostej rozmowy;
·
nie rozmawia z innymi dziećmi.
JĄKANIE
To zaburzenie mowy charakteryzujace się częstymi
powtórzeniami lub przedłuzeniami dźwięków, sylab lub słów albo częstymi
zawachaniami lub pauzami zakłócajacymi rytmiczny przepływ mowy. Jąkanie
klasyfikuje się jako zaburzenie mowy tylko wtedy, gdy jego nasilenie jest
na tyle duże, że zakłóca płynność mowy w znacznym stopniu uniemozliwiajacą
komunikację werbalną.
Jąkanie jest problemem tak złożonym, że pomimo rozwoju
nauki, medycyny, nie ma jednoznacznego "lekarstwa" na to zaburzenie.
Jedynym miejscem, gdzie prowadzone są skuteczne
kursy uwalniające od jąkania, które można polecić jest Mikołów i KURS NOWEJ
MOWY dla wszystkich borykajacych się z problemem. Zainteresowanych tematem
odsyłam do strony internetowej: www.nowamowa.com
NIEPRAWIDŁOWY ZGRYZ
Jak ocenić czy zgryz twojego dziecka jest prawidłowy?
Każdy rodzic może dokonać wstępnej oceny sam,
wystarczy znajomość podstawowych pojęć takich jak:
Nieprawidłowość uzębienia- poszczególne grupy zębów
nie znajdują się w prawidłowym łukowatym położeniu w szczęce.
Nieprawidłowość zgryzu - górna i dolna szczęka są
przesunięte względem siebie. Te nieprawidłowości najczęściej powstają w
dzieciństwie poprzez:
·
ssanie plców,
·
przygryzanie wargi i języka,
·
długi okres używania smoczka i butelki,
·
czasem wczesna utrata zębów mlecznych,
·
czynniki dziedziczne warunkujace uzębienie.
Kiedy należy zgłosić się do ortodonty:
Bezwarunkowo należy zgłosić się do fachowca, gdy mamy
doczynienia z trzema typami zgryzu:
1. Tyłozgryz - cofnięcie dolnej szczęki w stosunku do
górnej
2. Przodozgryz - wysunięcie do przodu żuchwy
3. Otwarty zgryz - zęby z dolnej szczęki nie schodzą
się z zębami z górnej szczęki, widać wtedy szparę
WYMOWA MIĘDZYZĘBOWA
Zwana także seplenieniem międzyzębowym, uznawana jest za zmianę patologiczną i podlega terapii niezależnie od wieku, im wcześniej zauważymy ten specyficzny sposób wymowy tym lepiej dla naszego dziecka, gdyż należy natychmiast podjać terapię logopedyczną, aby zapobiec utrwalaniu nieprawidłowego nawykuartykulacyjnego.
Na czym polega specyfika wymowy międzyzębowej? Samo
pytanie narzuca już odpowiedź, otóż realizując głównie głoski dentalizowane (s
z c dz; sz ż cz dż; ś ź ć dź), ale też przedniojęzykowo-zębowe (t d n l)
dziecko wkłada język między zęby. Przyczyną często bywa zbyt długie ssanie
smoczka lub picie z butelki, lecz także nieprawidłowy zgryz.
Poniedziałek 27.04.2020 r.
Temat:Ćwiczenia rozwijające wymowę, słuchowe, oddechowe,
artykulacyjne.
Proszę wejść na stronę i wykonać ćwiczenia
Powodzenia
Wtorek 21. 04. 2020 r.
Temat: Ćwiczenia logopedyczne
Witam, proszę wejść na stronę
https://www.youtube.com/watch?v=CA5fc6e-eZw
i wykonywać wszystkie ćwiczenia jak na filmie.
Poniedziałek 202.04.2020 r.
Dzień dobry
Proszę o wykorzystanie w codziennych treningach logopedycznych udostępnionych materiałów: ćwiczenia logopedyczne
https://www.instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/cwiczenia-logopedyczne.html
łamańce językowe dla dzieci, które nie boją się wyzwań, coś trudniejszego
https://www.instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/wierszyki-i-lamance.html
polecam rodzicom ciekawostki logopedyczne
https://instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/czy-wiesz-ze.html
Pozdrawiam
Piątek 17.04.2020 r.
Dzień dobry,
Zachęcam do
skorzystania z poniższej strony internetowej, na których znajdziecie
interaktywne, ciekawe, ćwiczenia logopedyczne do wykonania na komputerze, z
możliwością wydruku. Są tam zadania zarówno dla młodszych jak i starszych
dzieci.
Szczególne polecam zabawy:
·
ruletkę artykulacyjną,
·
losowanie karty,
· znajdź słowo,
·
otwórz okno,
·
anagram
https://wordwall.net/pl/resource/1049263/ruletka-artykulacyjna
Pozdrawiam
Poniedziałek 06. 04. 2020 r.
Dzień dobry
Proszę o wykorzystanie w codziennych treningach
logopedycznych udostępnionych materiałów: ü
- · ćwiczenia logopedyczne
https://www.instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/cwiczenia-logopedyczne.html
ü
- · łamańce językowe dla dzieci, które nie boją się wyzwań, coś trudniejszego
https://www.instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/wierszyki-i-lamance.html
ü
- · polecam rodzicom ciekawostki logopedyczne
https://instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/czy-wiesz-ze.html
Pozdrawiam
WTOREK 07.04.2020 r.
Temat.; Ćwiczenia artykulacyjne, utrwalające poznane głoski
Proszę o utrwalanie wymowy w oparciu o materiały wklejone
do zeszytów od logopedii. Zachęcam także do korzystania z materiałów
zamieszczonych na poniższych stronach internetowych. Mam nadzieję, że
znajdziecie coś fajnego dla siebie. Jeżeli jednak nie będziecie pewni czy
wymawiacie prawidłowo, wróćcie do materiałów z zeszytu.
https://domologo.pl/category/logopedia/ - ćwiczenia rozwijające wymowę, słuchowe, oddechowe,
artykulacyjne.
Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne przy
wymowie głosek:
sz, rz/ż, cz, dż: http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram
cwiczen/seplenienie-szereg-szumiacy/
s, z, c, dz: http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram
cwiczen/seplenienie-szereg-syczacy/
ś, ź, ć, dź: http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram-cwiczen/seplenienie-szereg-ciszacy/
Wysyłam również 2 proste materiały do ćwiczeń z
instrukcjami do ich samodzielnego przygotowania. Będą pomocne przy treningu
narządów artykulacyjnych i oddechowym. Zachęcam do ich wykonania, jednak nie
jest to obowiązkowe:
1.
Słodka gimnastyka
buzi i języka - można wydrukować, pokolorować i grać z rodziną. Można też bawić
się, korzystając z karty na ekranie monitora - przećwiczyć po kolei zadania z
obrazka.gimnastyka_buzi.pdf
2.
Możecie przygotować
węża: z papieru, kleju Magic, słomki do napojów. Obrazek można przerysować lub
wydrukować, pokolorować i wyciąć. Język nakleić na koniec słomki i w takiej
formie przykleić do spodniej strony głowy węża. Pod wpływem powietrza z rurki,
będzie się poruszał. Pamiętajcie, że dmuchając w słomkę, musicie trzymać ją na
środku ust, zęby nie biorą w tym udziału. Nabieramy powietrze nosem. Można też
po wycięciu węża zawiesić go na sznurku i ćwiczyć wydmuchiwanie powietrza w
niego (wdech nosem, wydech ustami). Powodzenia, dobrej zabawy.waz
.pdf
Wtorek 31.03.04.2020 r.Temat zajęć: Utrwalanie głosek szumiących
Poniedziałek 31.03.2020 r.
Temat:Ćwiczenia utrwalające poznane głoski.
Wtorek 25.03.2020 r.
- Ćwiczenia przygotowujące narządy mowy do prawidłowej artykulacji głoski “ś, ź, ć, dź”
- Zestaw ćwiczeń przygotowujących narządy artykulacyjne do wymowy głoski S
Proszę wejść na stronę i zrobić ćwiczenia
https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1261/cms/szablony/57120/pliki/dokument_bez_tytulu3.pdf
Pozdrawiam
Piątek 27.03.2020 r.
Temat: Mowa czynna i bierna
Witam ,dziś skorzystamy z pomocy e -podręczników do naszych ćwiczeń .
Proszę wejść na stronę
https://epodreczniki.pl/a/strona-czynna-i-bierna/Dbi8lrKg0
znajdują się tam ćwiczenia wspomagające rozwój mowy czynnej i biernej. W razie kłopotów proszę o kontakt .
Miłej pracy
pozdrawiam
Wtorek 17. 03.2020 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz