kl. VII Osowiec

Poniedziałek 22.06.2020 r.


Temat: Jak pamiętamy o II Rzeczypospolitej ( lekcja powtórzeniowa).

Dziś ostatnia  lekcja z epodręcznikiem. Jest to lekcja powtórzeniowa , nie powinna sprawić Wam trudności. 
Proszę wejść na stronę  https://epodreczniki.pl/a/jak-pamietamy-o-ii-rzeczypospolitej-lekcja-powtorzeniowa/DHnPluMQC,zapoznać się z materiałem i wykonać ćwiczenia na komputerze 


Powodzenia
Piątek 19.06. 2020 r.

Temat: Polska w przededniu  II wojny światowej.


Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika str.264 -257.

Proszę szczególnie zwrócić uwagę na :
  • politykę II Rzeczypospolitej wobec państw sąsiednich
  • sytuację międzynarodową Polski w latach 30 XX w.
  • zawarcie paktu Ribbentrop - Mołotow.
Jako uzupełnienie tematu i Waszej wiedzy proszę wejść na stronę
obejrzeć prezentację oraz wykonać quizizz 
    

NOTATKA


1. Konflikt polsko-czechosłowacki o Zaolzie (część Śląska Cieszyńskiego, zamieszkała przez Polaków)
a. Zaolzie wbrew wcześniejszym ustaleniom zostało włączone do Czechosłowacji w 1919 r.
b. wcielenie Zaolzia do Polski – X 1938 r.
– Polska skorzystała z okazji, jaką stworzyła III Rzesza, żądając na konferencji w Monachium oddania im przez Czechosłowację Sudetów
– minister Józef Beck wystosował do Czechosłowacji ultimatum z żądaniem zwrotu Zaolzia
– 2 X 1938 r. na Zaolzie wkroczyły wojska polskie
2. Zaostrzenie stosunków polsko-niemieckich
a. niemieckie żądania wobec Polski zostały przedłożone przez Joachima von Ribbentropa 24 X 1938 r.
III Rzesza domagała się od Polski:
– zgody na wcielenie do Niemiec Wolnego Miasta Gdańska
– zgody na przeprowadzenie eksterytorialnej autostrady i linii kolejowej z Niemiec do Prus Wschodnich
– ponadto Ribbentrop zaproponował przystąpienie Polski do paktu antykominternowskiego
b. w zamian Niemcy zaproponowali Polsce:
– utrzymanie przez Polskę wolnego portu i kolei w Gdańsku
– przedłużenie paktu o nieagresji na 25 lat
– pomoc w uzyskaniu wspólnej granicy z Węgrami
c. władze polskie kategorycznie sprzeciwiły się żądaniom niemieckim
3. Sojusz z Francją i Wielką Brytanią
a. 31 III 1939 r. premier Anglii, Neville Chamberlain udzielił Polsce gwarancji pomocy na wypadek agresji ze strony Niemiec.
b. w kwietniu Wielka Brytania i Polska udzieliły sobie wzajemnych gwarancji
c. do sojuszu polsko-angielskiego przyłączyła się Francja
4. Zacieśnienie polsko-francusko-angielskiej współpracy Adolf Hitler wykorzystał jako pretekst do wypowiedzenia polsko-niemieckiego paktu o nieagresji – 28 IV 1939 r.
5. Nawiązanie współpracy przez ZSRS i III Rzeszę
a. 23 VIII 1939 r. został zawarty niemiecko-radziecki pakt o nieagresji, zwany paktem Ribbentrop-Mołotow
b. do traktatu dołączono tajny protokół, w którym III Rzesza i ZSRS dokonały podziału Europy Środkowej na strefy wpływów


c. na jego mocy również ziemie polskie zostały podzielone między oba państwa


Powodzenia

Poniedziałek 15.06.20120 r.
Temat: II Rzeczypospolita na arenie międzynarodowej.



Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika str.260 -263.

Proszę szczególnie zwrócić uwagę na :

·        międzynarodową  sytuację II Rzeczypospolitej po zakończeniu I wojny światowej,
·        sojusze i konflikty okresu międzywojennego,
·        politykę zagraniczną obozu sanacji

Jako uzupełnienie tematu i Waszej wiedzy proszę wejść na stronę
obejrzeć prezentację oraz wykonać quizizz 
    Do wykonania będziecie mieli kartę pracy  (termin -19.06)





Notatka
1. W pierwszych latach niepodległości stosunki polityczne z sąsiadami były bardzo złe, ponieważ Polska odbudowała swoje terytorium ich kosztem.
2. Główne kierunki polskiej polityki zagranicznej
a. w 1921 r. Polska zawarła sojusz z Rumunią
b. w 1921 r. Polska zawarła sojusz Francją
c. Józef Piłsudski był zwolennikiem projektu Międzymorza – plan zakładał stworzenie federacji państw Europy Środkowej
3. Na sytuację Polski miała wpływ  sytuacja międzynarodowa
a. w 1922 r. w Rapallo został zawarty traktat między Niemcami i ZSRS
b. niekorzystnie na położenie Polski wpłynęły zawarte w 1925 r. traktaty w Locarno
– zostały zawarte między Wielką Brytanią, Francją, Belgią i Niemcami
– Niemcy gwarantowały z nich nienaruszalność swojej granicy zachodniej
– zagrożenie dla Polski wynikało z tego, że granica polsko-niemiecka nie uzyskała takich gwarancji
4. W lipcu 1932 r. Polska zawarła ze Związkiem Socjalistycznych Republik Sowieckich trzyletni traktat o nieagresji – traktat został przedłużony do 1945 r.
5. Od listopada 1932 r. do września 1939 r. ministrem spraw zagranicznych był Józef Beck
6. Stosunki polsko-niemieckie w okresie międzywojennym
a. w okresie Republiki Wajmarskiej stosunki polsko-niemieckie były wrogie - Niemcy dążyły do odzyskania ziem straconych na rzecz Polski
b. po dojściu Hitlera do władzy Piłsudski proponował Francji przystąpienie do wojny prewencyjnej z Niemcami
c. wkrótce jednak nastąpiła normalizacja stosunków polsko-niemieckich – 26 I 1934 r. została zawarta polsko-niemiecka deklaracja o niestosowaniu przemocy
7. W latach trzydziestych XX w. Polska starała się prowadzić tzw. politykę równowagi i „równych odległości”
a. polegała ona na tym, żeby utrzymywać stosunki z Niemcami i ZSRS na podobnym poziomie


b. jej celem było uniknięcie angażowania się po stronie jednego sąsiada przeciwko drugiemu.

Poniedziałek 08.06.2020 r. 

Temat :Osiągnięcia II Rzeczypospolitej.


Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika str.255 -259.
Proszę szczególnie zwrócić uwagę na :

  • osiągnięcia polskiej nauki i techniki
  • dokonania polskiej literatury międzywojennej
  • rozwój sztuki okresu międzywojennego.

Jako uzupełnienie tematu proszę wejść na stronę
https://notatkizlekcji.pl/historia/osiagniecia_ii_rzeczpospolitej.html

obejrzeć prezentację oraz wykonać quizizz.

Karta pracy (termin do 15.06)


NOTATKA

1. Sukcesy polskich uczonych
a. Tadeusz Kotarbiński – filozofia
b. Florian Znaniecki – socjologia
c. Ignacy Mościcki – chemia
d. wybitni polscy matematycy (lwowska szkoła matematyczna):
– Hugon Steinhaus
– Stefan Banach
2. Literatura polska okresu międzywojennego
a. wybitni pisarze dwudziestolecia międzywojennego
– Stefan Żeromski
– Władysław Reymont – w 1924 r. otrzymał Literacką Nagrodę Nobla za powieść Chłopi
– Zofia Nałkowska
– Maria Dąbrowska
b. pisarze awangardowi:
– Bruno Schulz
– Bruno Jasieński
– Stanisław Ignacy Witkiewicz – przedstawiciel tzw. katastrofizmu
c. w poezji dużą rolę odgrywali twórcy skupieni w redakcji pisma „Skamander”
– Jan Lechoń
d. główne nurty i kierunki literatury polskiej okresu międzywojennego:
– awangarda
– ekspresjonizm
– katastrofizm
3. Malarstwo i architektura
a. główne kierunki w polskim malarstwie międzywojennym:
– impresjonizm – Józef Mehoffer i Leon Wyczółkowski
– formizm – Tytus Czyżewski
b. dużą popularnością cieszyła się twórczość Wojciecha Kossaka – malarstwo historyczne
c. w architekturze dominował
– funkcjonalizm

– modernizm

 Powodzenia
Piątek 05.05.2020 r.

Temat: Społeczeństwo odrodzonej Polski.


Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika str.251 -254.
Proszę szczególnie zwrócić uwagę na :

podział narodowościowy mieszkańców II Rzeczypospolitej
problemy z mniejszościami narodowymi
rozwój szkolnictwa.

Jako uzupełnienie tematu proszę wejść na stronę
https://notatkizlekcji.pl/historia/spoleczenstwo_odrodzonej_polski.html
obejrzeć prezentację oraz wykonać quizizz.
Karta pracy ( termin 08.06)





NOTATKA

1. Sytuacja demograficzna odrodzonej Polski
a. liczba ludności
– po odzyskaniu niepodległości – 27 mln
– w 1939 r. – 35 mln
b. stosunkowo niski poziom urbanizacji
– Warszawa liczyła ponad 1 mln mieszkańców
– 6 miast przekraczało 100 tys. mieszkańców
2. Mniejszości narodowe w Polsce międzywojennej
a. obywatele narodowości polskiej stanowili 69% ogółu mieszkańców
b. mniejszości narodowe wg spisu ludności z 1921 r. wynosiły 31%
– Ukraińcy – 14%
– Żydzi – 10%
– Białorusini – 4%
– Niemcy – 4%
– inni – 1%
3. Polityka państwa polskiego wobec mniejszości narodowych
a. w Polsce w różnych okresach stosowana dwie koncepcje polityki wobec mniejszości narodowych:
– politykę asymilacji narodowościowej – zmierzała do polonizacji słowiańskich mniejszości narodowych
– politykę asymilacji państwowej – polegała na budowaniu więzi między państwem polskim a mniejszościami bez ich wynaradawiania.
b. na zaostrzenie stosunków z ludnością ukraińską miała działalność terrorystyczna Organizacji Ukraińskich Nacjonalistów (OUN)
c. przejawy antysemityzmu w Polsce międzywojennej
– wobec Żydów szczególnie wrogo był nastawiony Obóz Narodowo Radykalny (ONR)
– zjawisko getta ławkowego – wyznaczanie dla żydowskich studentów odrębnych miejsc
– stosowanie tzw. numerus clausus – polegało na ograniczaniu liczby przyjmowanych studentów narodowości żydowskiej
– dochodziło do pogromów, czyli zorganizowanych napaści na ludność żydowską
4. Struktura społeczna II Rzeczypospolitej
– chłopi – 55%
– robotnicy – 27,5%
– przedsiębiorcy, kupcy i rzemieślnicy – 11%
– wielcy przedsiębiorcy – 5%
– ziemianie 0,5%
5. Rozwój edukacji
a. stan alfabetyzacji społeczeństwa polskiego na początku istnienia II Rzeczypospolitej
– czytać potrafiło ok. 70-60% obywateli odrodzonego państwa
– analfabetyzm nie występował tylko na ziemiach dawnego zaboru pruskiego
b. w 1932 r. została przeprowadzona przez ministra oświaty Janusza Jędrzejewicza reforma oświaty
– wprowadzono obowiązek szkolny na poziomie szkoły powszechnej (podstawowej)
– ujednolicono system oświaty
– zmodernizowano programy nauczania
c. tylko część uczniów mogła kontynuować naukę w szkołach średnich
d. w II Rzeczypospolitej działały 32 szkoły wyższe
POWODZENIA

Poniedziałek 01.06.2020 r.

Temat:Gospodarka II Rzeczypospolitej.

Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika str.245 -250.
Proszę szczególnie zwrócić uwagę na :

  • reformę rolną i walutową
  • wielki kryzys w Polsce i jego skutki
  • budowę portu w Gdyni i Centralnego Okręgu Przemysłowego.



Jako uzupełnienie tematu proszę wejść na stronę
obejrzeć prezentację oraz wykonać quizizz.

Karta pracy ( termin do piątku 05.06)


NOTATKA



1. Źródła problemów gospodarczych odrodzonej Rzeczpospolitej
a. znaczne obszary Polski były zniszczone w wyniku działań wojennych
b. występowały duże różnice w poziomie rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego poszczególnych regionów
– najlepiej rozwinięte były ziemie dawnego zaboru pruskiego
– najsłabiej rozwinięte były ziemie Galicji i tzw. ziemie będące w okresie zaborów w granicach Rosji (tzw. ziemie zabrane)
c. odrodzona Polska była krajem rolniczym
– 65% ludności żyło z pracy w rolnictwie
– we wschodniej części kraju dominowały wielkie majątki ziemskie obok których funkcjonowały karłowate gospodarstwa chłopskie.
– nowoczesne rolnictwo rozwinięte było na ziemiach dawnego zaboru pruskiego
d. w wyniku zmiany granic zakłady przemysłowe straciły swoje dotychczasowe rynki zbytu
e. toczone przez Polskę wojny pociągnęły za sobą ogromne koszty, które wywołały hiperinflację
2. W 1923 r. premier Władysław Grabski przeprowadził kluczowe reformy gospodarcze
a. wprowadził nową walutę – złoty polski (była to tzw. reforma walutowa)
b. zrównoważył budżet przez:
– ograniczenie wydatków państwa
– zwiększenie wpływów z podatków
3. Kluczowe inwestycje gospodarcze w pierwszych latach II Rzeczpospolitej
a. rozbudowa sieci kolejowej, integrującej ziemie dawnych zaborów
b. rozpoczęcie budowy portu w Gdyni
c. budowa tzw. magistrali węglowej – linii kolejowej łączącej Śląsk z portem w Gdyni
4. Reforma rolna
a. reforma rolna polegała na
– wykupywaniu przez państwa ziemi od posiadaczy wielkich majątków
– dzieleniu ich na działki (gospodarstwa chłopskie)
– sprzedaży działek rolnikom indywidualnym na dogodnych warunkach kredytowych
b. reformy rolnej nie udało się zakończyć przed wybuchem wojny z powodu:
– silnego oporu wielkich posiadaczy ziemskich
– wielkiego kryzysu gospodarczego
5. Wielki kryzys gospodarczy w Polsce 1929-1935
a. przebieg ogólnoświatowego kryzysu gospodarczego w Polsce miał szczególnie ciężki przebieg
b. w Polsce skutki wielkiego kryzysu gospodarczego najsilniej odczuła ludność rolnicza - gwałtownie spadły ceny na produkty rolne
6. Sytuacja gospodarcza w drugiej połowie lat 30-ych XX wieku
a. Eugeniusz Kwiatkowski opracował 15-letni plan rozwoju gospodarczego Polski
– głównym ośrodkiem COP był obszar w widłach Wisły i Sanu
– w ramach COP rozbudowywano głównie przemysł ciężki i przemsył zbrojeniowy

Piątek 29.05.2020 r.

Temat: Zamach majowy i rządy sanacji. 

Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika str.240 -244.
Proszę szczególnie zwrócić uwagę na :

  • przyczyny zamachu majowego
  • uchwalenie konstytucji majowej
  • rządy sanacji
  • Bezpartyjny Blok Wspierania Rządem (BBWR)
  • powstanie Centrolewu
  • znaczenie śmierci Józefa Piłsudskiego


Jako uzupełnienie tematu proszę wejść na stronę
obejrzeć prezentację oraz wykonać quizizz.

Do wykonania będą karty pracy ( termin do 01.06)





NOTATKA ( można wydrukować)

a. kryzys rządów parlamentarnych powodował rosnące niezadowolenie społeczne
b. kolejną falę niezadowolenia spowodowało powołanie nowego rządu
– premierem został Wincenty Witos
– rząd utworzyła koalicja Chrześcijańskiego Związku Jedności Narodowej i Polskiego Stronnictwa Ludowego „Piast” – tzw. rząd Chjeno-Piasta.
c. 12 V 1926 r. w Warszawie wybuchły walki między oddziałami popierającymi Józefa Piłsudskiego a oddziałami wiernymi rządowi, zakończone zwycięstwem piłsudczyków
d. zmiany w najwyższych zmianach
– 14 V 1926 r. do dymisji podał się prezydent Stanisław Wojciechowski i rząd Wincentego Witosa
– 29 V 1926 r. na urząd prezydenta został wybrany Ignacy Mościcki
– nowym premierem został Kazimierz Bartel
2. Zmiana konstytucji
a. nowela sierpniowa – 2 VIII 1926 r. została znowelizowana konstytucja marcowa
– prezydent uzyskał prawo wydawania dekretów
– prezydent uzyskał prawo rozwiązania sejmu i senatu przed upływem kadencji
b. 23 IV 1935 r. sejm uchwalił nową konstytucję – tzw. konstytucja kwietniowa
– konstytucja kwietniowa wzmacniała władzę prezydenta
– ustanowienie konstytucji kwietniowej stanowiło odejście od modelu parlamentarno-gabinetowego i trójpodziału władzy
3. Charakter rządów sanacyjnych
a. zwolennicy Józefa Piłsudskiego sprawowali władzę pod hasłem sanacji, czyli uzdrowienia życia publicznego w Polsce, dlatego zaczęto ich nazywać obozem sanacyjnym
b. Józef Piłsudski wywierał decydujący wpływ na rządy, ale nie sprawował najwyższych stanowisk państwowych
c. zwolennicy Piłsudskiego utworzyli Bezpartyjny Blok Współpracy z Rządem (BBWR) – Walery Sławek
d. BBWR odniósł zwycięstwo w wyborach parlamentarnych w 1928 r.
4. Zaostrzenie się konfliktu obozu sanacyjnego z opozycją
a. konsolidacja opozycji
– w 1929 r. powstał tzw. Centrolew – sojusz partii lewicowych, ludowych i chadeckich
– Centrolew zorganizował 29 czerwca 1930 r. w Krakowie Kongres Obrony Prawa i Wolności Ludu
b. reakcja obozu sanacyjnego
– czołowi działacze Centrolewu zostali uwięzieni w twierdzy brzeskiej (m.in. Wincenty WitosWojciech Korfanty)
– prezydent Ignacy Mościcki rozwiązał parlament
c. wybory w 1930 r., zwane wyborami brzeskimi, wygrał BBWR – obóz sanacyjny uzyskał 56% miejsc w parlamencie
d. w 1932 r. odbył się tzw. proces brzeski, w którym przywódcy Centrolewu zostali osądzeni i skazani na kary więzienia
5. Rządy sanacyjne po śmierci Józefa Piłsudskiego
a. Józef Piłsudski zmarł 12 V 1935 r.
b. po śmierci Józefa Piłsudskiego obóz sanacyjny uległ podziałowi i ukształtowały się dwie grupy:
–  grupa zamkowa z prezydentem Ignacym Mościckim na czele
– tzw. grupa GISZ z Edwardem Rydzem-Śmigłym na czele
c. w 1935 r. został rozwiązany BBWR (Walery Sławek popełnił samobójstwo)
d. w 1937 r. politycy sanacyjni utworzyli nową partię – Obóz Zjednoczenia Narodowego (OZN – „ozon”) – Adam Koc
6. Antysanacyjna opozycja w latach 30-ych
a. w 1931 r. doszło do zjednoczenia ruchu ludowego i utworzenia Stronnictwa Ludowego (SL)
b. w Szwajcarii powstał tzw. Front Morges – Władysław Sikorski (1936 r.)
c. w 1937 r. powstało Stronnictwo Pracy (SP)
d. powstał Obóz Radykalno-Narodowy (ONR)



Powodzenia


Poniedziałek 25.05.2020 r.

Temat: Rządy parlamentarne. 

Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika str.235 -239.
Proszę szczególnie zwrócić uwagę na :

  • pierwsze wybory parlamentarne
  • uchwalenie konstytucji marcowej
  • rządy parlamentarne i ich dorobek
  • pierwsi prezydenci II Rzeczpospolitej


Jako uzupełnienie tematu proszę wejść na stronę
https://notatkizlekcji.pl/historia/rzady_parlamentarne.html
obejrzeć prezentację oraz wykonać quizizz.

Ćwiczenia do wykonania do piątek ( 29.05 )






Notatka

1. Trudności w integracji ziem wszystkich trzech zaborów w ramach odrodzonej Rzeczypospolitej związane były z tym, że przez ponad sto lat funkcjonowały one w odmiennych warunkach ustrojowych, prawnych, gospodarczych i cywilizacyjnych.
2. Kształtowanie się ustroju politycznego odrodzonej Rzeczypospolitej
a. 26 I 1919 r. odbyły się wybory do Sejmu Ustawodawczego – wygrał je Związek Ludowo-Narodowy (endecja)
b. 20 II 1919 r. Sejm Ustawodawczy uchwalił tzw. małą konstytucję
c. mała konstytucja stanowiła, że Polska będzie republiką parlamentarną
– władzę ustawodawczą miał sprawować sejm
– Józef Piłsudski nadal pełnił funkcję Naczelnika Państwa, ale jego władza została ograniczona (obowiązek kontrasygnaty)
3. Ustrój polityczny Polski pod rządami konstytucji marcowej z 1921 r.
a. 17 III 1921 r. sejm uchwalił nową ustawę zasadniczą – tzw. konstytucję marcową
b. władza ustawodawcza spoczywała w rękach dwuizbowego parlamentu,
– parlament składał się z sejmu i senatu
–  obowiązywał proporcjonalny system wyborczy – każda partia polityczna miała otrzymać taki procent miejsc w sejmie, jaki uzyskała w wyborach
c. funkcję głowy państwa pełnił prezydent wybierany przez Zgromadzenie Narodowe na 7-letnią kadencję
d. bieżącą politykę prowadził rząd, który był powoływany przez sejm i podlegał jego kontroli
4. Najważniejsze partie polityczne w pierwszych latach II Rzeczpospolitej
a. Narodowa Demokracja (endecja)
– początkowo działała pod nazwą Związek Ludowo-Narodowy
– w 1928 r. przekształciło się w Stronnictwo Narodowe
– czołowym ideologiem był Roman Dmowski
b. ruch ludowy
– w 1931 r. PSL-Piast i PSL-Wyzwolenie połączyły się i utworzyły Stronnictwo Ludowe (SL)
c. ruch robotniczy
d. Stronnictwo Chrześcijańskiej Demokracji – Wojciech Korfanty
5. Pierwsze wybory prezydenckie
a. 9 XII 1922 r. na prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej został wybrany Gabriel Narutowicz
b. 16 XII 1922 r. został zamordowany podczas wizyty w Zachęcie (Narodowa Galeria Sztuki)
c. po śmierci Gabriela Narutowicza na stanowisko prezydenta został wybrany Stanisław Wojciechowski
6.  Sukcesy i porażki w latach 1919–1926
a. duże rozdrobnienie sejmu powodowało, że rządy były niestabilne i upadały po krótkim okresie funkcjonowania
b. ważne reformy przeprowadził rząd Władysława Grabskiego
– reformę walutową – wprowadził złotego
– opanował hiperinflację i ustabilizował finanse państwa
c. pogorszyła się sytuacja międzynarodowa Polski
– w 1925 r. Niemcy rozpoczęły wojnę celną z Polską – starały się ograniczyć import polskich towarów
– Polska została pominięta podczas zawierania układów w Locarno




Pozdrawiam

Piątek 22. 05. 2020 r.


Temat: Kształtowanie się granicy zachodniej i południowej.

Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika str.230-234.
Proszę szczególnie zwrócić uwagę na :

  • przebieg powstania wielkopolskiego;
  • powstania śląskie( daty 3 powstań , skutki)
  • wyniki plebiscytu na Górnym Śląsku
  • polsko - czeski spór o Śląsk Cieszyński
  • Wolne Miasto Gdańsk


Jako uzupełnienie tematu proszę wejść na stronę
https://notatkizlekcji.pl/historia/ksztaltowanie_sie_granicy_zachodniej_i_poludniowej.html


obejrzeć prezentację oraz wykonać quizizz.
Karty pracy do poniedziałku 25. 05





NOTATKA( można wydrukować)

1. Powstanie wielkopolskie
a. na ziemiach polskich zaboru pruskiego działała Naczelna Rada Ludowa  (NRL)
– bieżącą działalnością kierował Komisariat NRL
– NRL była zdominowana przez działaczy narodowej demokracji
b. na terenie Wielkopolski Polacy tworzyli oddziały Straży Ludowej oraz działała Polska Organizacja Wojskowa (POW)
c. do wybuchu powstania doszło 27 XII 1918 r. podczas wizyty Ignacego Jana Paderewskiego
d. dowódcy wojsk powstańczych
– pierwszym dowódcą wojsk powstańczych był major Stanisław Taczak
– w połowie stycznia na dowódcę wojsk powstańczych został powołany Józef Dowbor-Muśnicki
e. działania zbrojne
– do 6 stycznia powstańcy opanowali większość Wielkopolski
– na przełomie stycznia i lutego toczyły się zacięte walki o utrzymanie zdobytych terenów
f. działania zbrojne zostały formalnie zakończone 16 lutego 1919 r. - rozejm w Trewirze
2. Postanowienia paryskiej konferencji pokojowej dotyczące przebiegu granicy polsko-niemieckiej
a. 28 VI 1919 r. został podpisany traktat wersalski pomiędzy ententą a Niemcami
b. Polsce przyznano opanowaną wcześniej przez powstańców Wielkopolskę
c. Polsce przyznano Pomorze Gdańskie, ale bez Gdańska, który przekształcono w Wolne Miasto Gdańsk
d. na Warmii, Mazurach i Powiślu miał się odbyć plebiscyt – odbył się 11 VII 1920 r. i został przez stronę polksą przegrany
e. również o przynależności Śląska miał zdecydować plebiscyt
3. Przebieg walki o Śląsk
a. od 16 VIII do 24 VIII 1919 r. trwało pierwsze powstanie śląskie
b. od 19 VIII do 25 VIII 1920 r. trwało drugie powstanie śląskie
c. 20 III 1921 r. odbył się plebiscyt
– większość opowiedziała się za przynależnością do Niemiec
– w jego wyniku do Polski miały zostać włączone zaledwie części powiatów pszczyńskiego i rybnickiego
d. od 2/3 V do 5 VII 1921 r. trwało trzecie powstanie śląskie
– na czele powstania stał Wojciech Korfanty
– największą bitwą powstania była bitwa o Górę Świętej Anny
– powstanie przerwała interwencja państw zachodnich
e. ostatecznie Polska otrzymała 29% obszaru plebiscytowego – była to część uprzemysłowiona
4. Konflikt polsko-czechosłowacki o Śląsk Cieszyński
a. sporny teren zajęło wojsko czeskie
b. o ostatecznym podziale Śląska Cieszyńskiego zdecydowała Rada Ambasadorów
– znaczna część Śląska Cieszyńskiego została przyznana Czechosłowacji
– Czechosłowacja otrzymała również większość spornego terytorium na Spiszu i Orawie


Poniedziałek 18.05.2020 r.


Temat:Walka o granicę wschodnią.

Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika str.222-227.
Proszę szczególnie zwrócić uwagę na :

  • koncepcję granic odrodzonej Polski na wschodzie - Romana Dmowski i Józefa Piłsudskiego;
  • przyczyny i przebieg konfliktów o granice z Ukraińcami i Litwinami
  • Orlęta Lwowskie
  • znaczenie wojny polsko - bolszewickiej
  • bitwę Warszawską
  • pokój ryski
  • daty: 15 sierpnia 1920 r., 18 marca 1921 r. 
Jako uzupełnienie tematu proszę wejść na stronę

https://notatkizlekcji.pl/historia/walki_o_wschodnia_granice.html
obejrzeć prezentację oraz krótki film o bitwie warszawskiej      ( pod prezentacją)

Ćwiczenie do wykonania ( termin do piątku 22.05)



P.S. Drodzy uczniowie.
Za wykonanie karty pracy nie stawiam ocen, chyba że wcześniej napiszę , że praca jest na ocenę.  Za wykonanie prac  otrzymujecie +  lub  + -,  jeśli są błędy , potem wystawię ocenę za systematyczność i poprawność wykonania zadania.  Ocena na koniec roku będzie wystawiona z ocen , które są w dzienniku oraz za pracę zdalną.  
Pozdrawiam


Piątek 15.05.2020 r.


Temat: Odrodzenie Rzeczypospolitej.

Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika str.218-221.
Proszę szczególnie zwrócić uwagę na :

  • sytuację międzynarodową jesienią 1918 r.
  • ·       ośrodki polityczne na ziemiach polskich w momencie odzyskania          niepodległości
  • ·        okoliczności odrodzenia niepodległej Polski.

Jako usystematyzowanie swojej wiedzy proszę wejść na stronę
i obejrzeć prezentację.

Dodatkowe ćwiczenie do wykonania jest do poniedziałku



Notatka
1. Sytuacja międzynarodowa – wszystkie trzy państwa zaborcze poniosły klęskę w I wojnie światowej
a. Rosji 3 III 1918 r. w Brześciu zawarła niekorzystny dla siebie pokój z państwami centralnymi (pokój brzeski)
b. na początku listopada 1918 skapitulowała Austria, dynastia Habsburgów upadło, a ich imperium rozpadło się
c. 11 XI 1918 r. Niemcy podpisały rozejm, który oznaczał dla nich klęskę w wojnie, a Niemcy pogrążyły się w rewolucji
2. Powstanie pierwszych polskich ośrodków władzy
a. na terenie Królestwa Polskiego działała Rada Regencyjna
b. w Cieszynie powstałą Rada Narodowa Księstwa Cieszyńskiego (19 X 1918 r.)
c. w Krakowie utworzono Polską Komisję Likwidacyjną Galicji i Śląska Cieszyńskiego (28 X 1918 r.)
d. w Poznaniu powstała Naczelna Rada Ludowa (14 XI 1918 r.)
e. 7 XI 1918 r. został utworzony Tymczasowy Rząd Republiki Polskiej Ignacym Daszyńskim na czele,
– rząd Daszyńskiego składał się z socjalistów i ludowców
– rząd ogłosił program reform społecznych, gospodarczych i politycznych
3. Odzyskanie przez Polskę niepodległości – 11 XI 1918 r.
a. przejęcie władzy w odradzającej się Polsce przez Józefa Piłsudskiego
– został zwolniony przez Niemców z więzienia i 10 XI 1918 r. wrócił do Warszawy
–  11 XI 1918 r. Rada Regencyjna przekazała Piłsudskiemu władzę wojskową
– 14 XI 1918 r. Rada Regencyjna przekazała Piłsudskiemu władzę cywilną
b. Józef Piłsudski na mocy dekretu z 22 XI 1918 r. objął urząd Tymczasowego Naczelnika Państwa
4. We Francji nadal działał Komitet Narodowy Polski (KNP)
a. na jego czele stał Roman Dmowski
b. KNP uznawany był przez państwa ententy za oficjalną reprezentację odradzającej się Polski
5. 17 XI 1918 r. Józef Piłsudski powołał Tymczasowy Rząd Ludowy Republiki Polskiej (TRLRP)
a. premierem TRJN został Jędrzej Moraczewski z Polskiej Partii Socjalistycznej (PPS)
b. rząd Moraczewskiego bezzwłocznie przygotował kluczowe reformy:
– wprowadził 8-godzinny dzień pracy
– ustalił płacę minimalną
– wprowadził ubezpieczenia społeczne
– nadał prawa wyborcze kobietom
6. W styczniu 1919 r. powstał nowy rząd z Ignacym Janem Paderewskim jako premierem
a. utworzenie nowego rządu wynikało z konieczności wspólnego działania wszystkich głównych sił politycznych w Polsce
b. rząd Ignacego Jana Paderewskiego uzyskał pełne uznanie przez państwa ententy


Poniedziałek 11.05.2020 r


Temat: Podsumowanie rozdziału VI

Cele
Uczeń:
·         zna sytuację polityczną , gospodarczą i społeczną na świecie w okresie międzywojennym

Przebieg zajęć:
1.    Przypomnij  sobie wiadomości z rozdziału VI. Skorzystaj z informacji dostępnych w podręczniku na str. 214-216.

Po zapoznaniu się z materiałami, uczeń powinien umieć :
·         wyjaśnić czym był wielki kryzys gospodarczy
·         podać na czym polegała zmiana sytuacji kobiet w dwudziestoleciu międzywojennym
·         porównać sytuację przejęcia władzy we Włoszech i Niemczech
·         wymienić stosowane represje reżimów totalitarnych
·         scharakteryzować kulturę okresu
·         przedstawić zmiany w ZSRS
·         scharakteryzować sytuację w Europie pod koniec lat 30. XX w.


Jako sprawdzian swojej wiedzy proszę wykonać karty pracy ( termin do piątku, praca będzie oceniana)







Powodzenia

Piątek 08.05.2020 r.


Temat: Świat na drodze ku II wojnie światowej

Cele
Uczeń:
·         zna przyczyny i skutki wojny domowej w Hiszpanii
·         rozumie jakie były ustępstwa państw zachodnich wobec Hitlera w Europie

Przebieg zajęć

1.       Zapoznaj się z ciekawą prezentacją wykonaną przez jednego z uczniów :

1.       Więcej informacji znajdziecie w podręczniku  str. 210-213.
                                                       
Po zapoznaniu się z materiałami, uczeń powinien umieć :
·         scharakteryzować kolejne etapy podboju Europy przez Hitlera do sierpnia 1939 r.
·         wymienić skutki wojny domowej w Hiszpanii
·         przedstawić skutki ekspansji japońskiej na Dalekim Wschodzie

Do wykonania będzie karta pracy (termin do poniedziałku).






Notatka

1. Militaryzacja III Rzeszy
a. w 1935 r. Niemcy przywróciły powszechny obowiązek służby wojskowej – zakazany przez traktat wersalski
b. rozbudowa Wehrmachtu – siły zbrojne
– tworzenie Luftwaffe – siły powietrzne
– rozbudowa Krigsmarine – marynarka wojenna
c. w 1936 r. wojska niemieckie wkroczyły do zdemilitaryzowanej Nadrenii (remilitaryzacja Nadrenii)
d. w 1936 r. został podpisany pakt antykominternowski
– pakty był wymierzony w ZSRS i partie komunistyczne, zrzeszone w tzw. kominternie (III Międzynarodówce Komunistycznej)
(III Rzesza, Japonia, od 1937 r. Włochy)
2. W marcu 1938 r. Niemcy dokonały tzw. Anschlussu Austrii, czyli włączenia Austrii do III Rzeszy
3. Konflikt niemiecko-czechosłowacki o Sudety
a. w Sudetach mieszkała liczna mniejszość niemiecka, która domagała się włączenia Sudetów do III Rzeszy
b. w celu rozwiązania konfliktu została odbyła się specjalna konferencja w Monachium (29-30 IX 1938 r.)
c. w konferencji uczestniczyli przedstawiciele:
– Adolf Hitler (III Rzesza)
– Benito Mussolini (Włochy)
– Neville Chamberlain (Wielka Brytania)
– Édouard Daladier (Francja)
d. uczestnicy podpisali układ monachijski, na mocy którego Sudety zostały włączone do Niemiec
4. Problemy Czechosłowacji wykorzystały Polska i Węgry
a. Polska zmusiła Czechosłowację do oddania Polsce Zaolzia
b. Węgry zajęły Ruś Zakarpacką oraz południową Słowację
5. W marcu 1939 r. nastąpił rozpad Czechosłowacji
a. Niemcy zagarnęły Czechy i utworzyły zależny od nich Protektorat Czech i Moraw
c. słowaccy nacjonaliści proklamowali utworzenie odrębnej Słowacji z księdzem Józefem Tiso na czele
6. Prowadzona przez państwa zachodnie polityka ustępstw wobec III Rzeszy nazywa się appeasement
7. Wojna domowa w Hiszpanii (1936-1939) - gen Francisco Franco
8. Ekspansja Japonii na Dalekim Wschodzie
a. ekspansja Japonii spowodowana była dążeniem do zdobycia terenów zasobnych w surowce
b. atak japoński na Chiny
– Chiny były osłabione wojną domową między rządem narodowym a komunistami
– w 1931 r. Japończycy zdobyli Mandżurię i utworzyli marionetkowe cesarstwo Mandżukuo


– w 1937 r. przeprowadzili ponowy atak i zajęli znaczną część kraju


Powodzenia

PONIEDZIAŁEK 27.04.2020 r.

Witamy w SKO - Szkolne Blogi


W tym tygodniu będziemy przerabiać materiał  ze str.205 -209. Proszę zapisać temat w zeszycie ,,Kultura i zmiany społeczne w okresie międzywojennym". Proszę przeczytać ze zrozumieniem i zwrócić uwagę na zagadnienia:


  • skutki społeczne I wojny światowej
  • rozwój mass media
  • nowe nurty w architekturze i sztuce
  • proces emancypacji kobiet.


Na stronie docwiczenia.pl (Kod: H7TEUM)jest  film, proszę go obejrzeć .


Notatka z historii



1. Zmiany społeczne w dwudziestoleciu międzywojennym
a. w niektórych krajach nastąpiła demokratyzacja życia politycznego
b. wzrosła społeczna i gospodarcza rola kobiet oraz ich aktywność publiczna
– już przed wojną działały sufrażystki
 o równouprawnienie kobiet walczyły emancypantki
c. po wojnie rozwinęła się oświata i rozpowszechnił powszechny obowiązek nauki
d. nastąpił kryzys tradycyjnego modelu rodziny
2. Wzrost znaczenia mass mediów
a. nastąpił wzrost czytelnictwa prasy
– dzięki rozpowszenieniu się oświaty wzrostał liczba czytelników
– postęp w technice drukarskiej spowodował obniżenie cen gazet i czasopism
c. ogromną popularność zdobyły nowe media:
– radio
– kino
d. w okresie międzywojennym rozpoczęto prace nad przekazem telewizyjnym
e. społeczna rola mediów
– media pełniły funkcje informacyjne i edukacyjne
– dzięki zamieszczanym w nich reklamom odgrywały coraz większą rolę komercyjną
– wykorzystywane były przez polityków i rządy do celów propagandowych i indoktrynacyjnych
3. Postęp w transporcie i komunikacji
a. rozpowszechniły się nowe środki transportu:
– samochody
– samoloty
b. ciągłemu udoskonalaniu podlegał transport kolejowy – m.in. elektryfikacja niektórych linii kolejowych
4. Sztuka i architektura dwudziestolecia międzywojennego
a. główne trendy 
– funkcjonalizm
– dadaizm
– futuryzm
b. odmienną drogą rozwijała się sztuka w państwach totalitarnych
– w budownictwie dużą rolę odgrywał monumentalizm
– w ZSRS dominował socrealizm



POZDRAWIAM


Piątek 24.04.2020 r.

Witamy w SKO - Szkolne Blogi

Temat: ZSRS - imperium komunistyczne

Proszę zapoznać się z tematem na stronie 200 - 204. Szczególnie proszę zwrócić uwagę na zagadnienia:

  • rządy Józefa Stalina ( wielka czystka, kult jednostki)
  • czym był komunizm wojenny
  • gospodarka ZSRS ( NEP, kolektywizacja rolnictwa: sowchozy , kołchozy, gospodarka planowa)
  • zbrodnie komunistyczne ( łagry, Gułagi, NKWD)
  • współpraca ZSRS z Niemcami ( pakt Ribbentrop - Mołotow).


Jako uzupełnienie wiedzy proszę wejść na stronę i przejrzeć materiały.
http://www.zsp6dg.szkolnastrona.pl/download/ZSRS%20-%20Imperium%20komunistyczne.%20Klasa%207%20-%20Kopia.pdf

Dodatkowe zadania do wykonania wyślę na messengera ( praca do poniedziałku)

NOTATKA ( można wydrukować)


I. Powstanie Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR) – 30.XII.1922 r.
1. Uchwalenie konstytucji ZSRR – 1924 r.
2. Przekształcenie Wszechrosyjskiej Komunistycznej Partii (bolszewików) we  Wszechzwiązkową Komunistyczną Partię (bolszewików) – WKP (b)
2. Czołowi działacze komunistyczni w okresie rewolucji komunistycznej
a. Włodzimierz Lenin
b. Lew Trocki
c. Grigorij Zinowiew
d. Nikołaj Bucharin
e. Lew Kamieniew
3. Wzrost znaczenia Józefa Stalina  po śmierci Włodzimierza Lenina (1924 r.) – eliminacja rywali politycznych
4. Działalność Wszechzwiązkowej Komunistycznej Partii (bolszewików) – WKP(b)
5. Skupienie władzy w ręku Stalina – kult jednostki
6. Dyktatura proletariatu

II. Terror komunistyczny
1. Działalność tajnej policji
a. NKWD – Ludowy Komisariat Spraw Wewnętrznych
– Gienrich Jagoda
– Nikołaj Jeżow
– Ławrientij Beria
b. łagry
c. Gułag – Główny Zarząd Obozów
d. wielka czystka (1936-1938)
– eliminacja rywali politycznych Stalina
e. Wielki Głód na Ukrainie (1932-1933)
f. tzw. operacja polska NKWD  represje wymierzone w ludność polską zamieszkującą ZSRR (1937-1938)

III. Gospodarka komunistyczna
1. Zniszczenia spowodowane wojną domową.
2. wprowadzenie tzw. komunizmu wojennego:
a. upaństwowienie większości sektorów gospodarki państw
b. reglamentacja żywności
c. klęska głodu w latach 1920-1921
3. Wprowadzenie Nowej polityki ekonomicznej (NEP) – częściowe urynkowienie gospodarki.
4. Kolektywizacja
a. sowchozy – wielkie gospodarstwa państwowe
b. kołchozy – spółdzielnie
c. antychłopska propaganda – określani rolników mianem kułaków
5. Centralne zarządzanie gospodarką w ramach gospodarki planowej – tzw. pięciolatki (plany pięcioletnie)
6.  Intensywna industrializacja kraju
a. rozbudowa zagłębia węglowego w Workucie
b. budowa zakładów metalurgicznych w Magnitogorsku
c. budowa zagłębia węglowego w Kuźniecku
d. budowa elektrowni na Dnieprze – elektryfikacja
e. budowa Kanału Białomorskiego i Kanału Wołga-Don

IV. Polityka zagraniczna ZSRR
1. Traktat niemiecko-radziecki w Rapallo – IV 1922 r.
2. Pogorszenie relacji radziecko-niemieckich po dojściu do władzy Hitlera w Niemczech
3. Międzynarodówka Komunistyczna (Komintern) jako instrument polityki zagranicznej ZSRR

4. Przyjęcie Związku Radzieckiego do Ligi Narodów – 1934
Miłej pracy
Pozdrawiam

Poniedziałek 20.04.2020  r.


Temat: Narodziny faszyzmu.

Proszę zapoznać się z tematem na stronie 192 - 195. Szczególnie proszę zwrócić uwagę na zagadnienia:

  • rządy faszystów we Włoszech
  • kim był Benito Mussolini
  • traktaty latereńskie
  • przejęcie władzy przez Hitlera
  • partia NSDAP
  • co to było za wydarzenie ,, noc długich noży"
  • co to były ustawy norymberskie, noc kryształowa;
  • kryzys demokracji w Europie.


Jako uzupełnienie tematu proszę wejść na stronę
https://notatkizlekcji.pl/historia/faszyzm_w_niemczech.html
obejrzeć prezentację i wykonać quizizz.
Dodatkowe zadanie  jest  na stronę docwiczenia.pl ( Kod: H7S392) i  proszę je wykonać  do piątku.

Czekam na zaległe pracę. Od niektórych uczniów nie otrzymałam zadań, proszę się liczyć z konsekwencjami. Po powrocie do szkoły wszystkie notatki w zeszytach będą sprawdzone, zadania także. W tym tygodniu będę się  kontaktowała z Rodzicami uczniów, którzy nie wykonują zadań. Proszę uzupełnić braki.

Miłej pracy .
Pozdrawiam.



Notatka( można wydrukować )

Faszyzm we Włoszech
1. Sytuacja we Włoszech po I wojnie światowej
a. Włosi byli bardzo rozczarowani sytuacją po I wojnie światowej
– byli niezadowoleni ze zbyt, ich zdaniem, małych zdobyczy terytorialnych
– w kraju panował kryzys gospodarczy
– sytuację ludności pogarszało wysokie bezrobocie
b. na fali powojennych frustracji we Włoszech ogromną popularność zdobył faszyzm, który charakteryzował się:
– skrajnym nacjonalizmem
– militaryzmem
– stosowaniem przemocy wobec własnych obywateli
– monopolem jednej partii politycznej
– dyktatorską formą sprawowania w władzy przez „wodza”
–  antydemokratyzmem, antyliberalizmem i antykomunizmem
c. we Włoszech powstała Narodowa Partia Faszystowska (NPF)
– NPF była partią nacjonalistyczną i wodzowską
– na czele partii stał Benito Mussolini
2. Przejęcie władzy przez faszystów
a. w październiku 1922 r. we Włoszech odbył się tzw. marsz „czarnych koszul” na Rzym
b. król powierzył urząd premiera – Benito Mussoliniemu
3. Rządy faszystów we Włoszech
a. dużym sukcesem Mussoliniego było zawarcie  traktatów laterańskich z papieżem Piusem XI
b. wprowadzono system jednopartyjny
– Narodowa Partia Faszystowska była jedyną legalnie działającą partią polityczną
– wszystkie inne partie zostały zlikwidowane
c. w państwie kluczową rolę odgrywały korporacje skupiające pracodawców i pracowników
d. Benito Mussolini ustanowił własne rządy dyktatorskie, które sprawował jako duce (wódz)
e. na społeczeństwie wymuszano posłuszeństwo przemocą i terrorem
f. Włochy rozpoczęły podboje terytorialne – zajęły Albanię i Etiopię

Faszyzm w Niemczech
1. W Niemczech po I wojnie światowej wykształciła się odmiana faszyzmu, nazywana narodowym socjalizmem – nazizmem
a. głównymi twórcami ideologii nazistowskiej byli:
– Adolf Hitler – autor Mein Kampf
– Alfred Rosenberg – autor Mitu XX wieku
b. nazizm miał wszystkie cechy faszyzmu, a ponadto był ideologią rasistowską
– Niemcom przyznawał status nadludzi
– inne ludy – np. Słowianie – traktował jako podludzi
– cechą charakterystyczną nazizmu był antysemityzm
c. partią faszystowską w Niemczech była Narodowosocjalistyczna Niemiecka Partia Robotnicza (NSDAP)
– na czele partii stał Adolf Hitler
– naziści po raz pierwszy próbowali zdobyć władzę podczas tzw. puczu monachijskiego w 1923 r.
d. naziści posiadali swoje formacje zbrojne:
– SA (partyjne oddziały szturmowe)
– SS oddziały pełniące funkcję policji partyjnej NSDAP
2. Przejęcie władzy przez Adolfa Hitlera
a. NSDAP w 1932 r. odniosła zwycięstwo w wyborach
b. w styczniu 1933 r. Adolf Hitler objął urząd kanclerza
c. państwo niemieckie zaczęto nazywać III Rzeszą
d. pod pretekstem pożaru Reichstagu naziści zdelegalizowali Komunistyczną Partię Niemiec (KPN), a następnie wszystkie inne, poza NSDAP, partie polityczne
e. w czerwcu 1934 r. na polecenie Hitlera podczas „nocy długich noży” wymordowano politycznych rywali Hitlera
f. po śmierci prezydenta Paula von Hindenburga w sierpniu 1934 r.  Hitler uzyskał pełnię władzy w Niemczech
g. społeczeństwo niemieckie zostało poddane ścisłej kontroli, a wobec przeciwników naziści stosowali terror
h. społeczeństwo niemieckie podlegało silnej indoktrynacji, którą kierował Josef Goebbels
3. Pierwsze zbrodnie nazistów
a. w Niemczech powstała sieć obozów koncentracyjnych, w których osadzano przeciwników politycznych
b. w 1935 r. naziści wprowadzili tzw. ustawy norymberskie, które wykluczały Żydów z życia publicznego
c. wobec ludności żydowskiej nagminnie stosowano przemoc – „noc kryształowa” (9/10 XI 1938 r.)

Piątek 17.04.2020 r.


💯Kolejne tabliczki SKO - Szkolne Blogi


Temat:Świat po I wojnie światowej.Proszę zapoznać się z tematem na stronie 188 - 191. Szczególnie proszę zwrócić uwagę na zagadnienia:
  • zniszczenia i straty po I wojnie światowej
  • ład wersalski i jego konsekwencje
  • układ w Locarno ( 1925 r.)
  • pakt reński
  • czarny czwartek
  • działalność Ligi Narodów
  • znaczenie wielkiego kryzysu gospodarczego.

Jako uzupełnienie tematu proszę wejść na stronę
obejrzeć prezentację i wykonać quizizz.

Jako dodatkowe zadanie proszę wejść na stronę docwiczenia.pl ( Kod: H7YG1F) i wykonać je do poniedziałku.

NOTATKA ( można wydrukować)
I. Ład wersalski
1. Zakończenie I wojny światowej
a. po zakończeniu I wojny światowej w Paryżu odbyła się konferencja pokojowa, która trwała od stycznia 1919 do stycznia 1920 r.
b. na konferencji czołową rolę odgrywała tzw. Wielka Czwórka, czyli przywódcy Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch 
2. Traktat pokojowy z Niemcami został zawarty 28 czerwca 1919 r. w Wersalu - stąd jego nazwa – traktat wersalski
a. najważniejsze zmiany terytorialne
– Francja otrzymała od Niemiec Alzację i Lotaryngię
– Polsce przyznano Wielkopolskę i Pomorze Gdańskie
– Gdańsk i Kłajpeda przekształcono w wolne miasta
b. ograniczenia dotyczące sił zbrojnych Niemiec
– demilitaryzacja Nadrenii
– armia niemiecka została zmniejszona do 100 tys. żołnierzy zawodowych
– traktat zakazywał Niemcom posiadania lotnictwa wojskowego, wojsk pancernych oraz ograniczał liczbę okrętów wojennych
c. Niemcy zostały uznane za winne wybuchu wojny i zobowiązane do zapłacenia odszkodowań wojennych zwycięzcom
3. Nowe państwa zostały zobowiązane do podpisania tzw. małego traktatu wersalskiego, który jednostronnie zobowiązywał je do przestrzegania praw mniejszości narodowych
4. Zawarte z Austrią i Węgrami odrębne traktaty pokojowe również pozbawiały je części terytorium oraz zobowiązywały do redukcji sił zbrojnych i wypłaty odszkodowań
5. Turcja po I wojnie światowej
a. Turcja nie zaakceptowała narzuconych jej warunków pokojowych i wznowiła działania wojenne
b. w Turcji doszło do obalenia władzy sułtana i ustanowienia republiki – twórcą Mustafa Kemal, który przyjął imię Atatürk
c. zawarty w 1923 r. przez Turcję pokój również pozbawiał ją części terytorium oraz zobowiązywał ją do zapłaty odszkodowań i redukcji armii
a. powstała 10.I.1920 r. na mocy traktatu wersalskiego
b. była to organizacja międzynarodowa, zrzeszająca większość państwa świata, której głównym celem było zapobieganie konfliktom zbrojnym
– do Ligi Narodów nie przystąpiły Stany Zjednoczone
– Niemcy zostały przyjęte w 1926, a Związek Radziecki w 1934 r.
c. Liga Narodów nie spełniła oczekiwań – nie zdołała zapobiec konfliktom zbrojnym

II. Nowy układ sił w Europie
1. Upadek wielkich przedwojennych monarchii (w Rosji, Niemczech i Austro-Węgrzech)
2. Powstanie nowych państw w Europie:
a. Polski
b. Czechosłowacji
c. Litwy
d. Łotwy
e. Estonii
f. Finlandii
g. Królestwa Serbów Chorwatów i Słoweńców – od 1929 r. Jugosławia
h. Irlandii
3. W 1925 r. odbyła się konferencja w Locarno (czyt. lokarno)
a. głównymi uczestnikami konferencji były: Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy i Belgia
b. na konferencji zawarto tzw. pakt reński, który gwarantował nienaruszalność zachodnich granic Niemiec (z Francją i Belgią)
c. pakt reński był groźny dla Polski i Czechosłowacji, ponieważ nie zawierał podobnych gwarancji dla ich granic z Niemcami
III. Sytuacja gospodarcza na świecie
1. Po zakończeniu I wojny światowej i pokonaniu początkowych trudności powojennych nastąpił szybki rozwój gospodarczy na świecie
2. Wieli kryzys gospodarczy (1929-35)
a. 24 X 1929 r. doszło do załamania a nowojorskiej giełdzie (czarny czwartek) – wydarzenie to jest uznawane za początek wielkiego kryzysu gospodarczego
b. cechy charakterystyczne wielkiego kryzysu gospodarczego:
– spadek cen na towary – zwłaszcza rolnicze
– spadek produkcji i inwestycji
– gwałtowny wzrost bezrobocia
3. W Stanach Zjednoczonych prezydent Franklin Delano Roosevelt (czyt. ruzwelt) wprowadził program reform New Deal (czyt.: nju dil) – Nowy Ład, który polegał m.in. na zaangażowaniu się państwa w gospodarkę w celu aktywnego zwalczania bezrobocia.

PS. Niektórzy uczniowie mają ogromne zaległości w pracy z historią, wszystko mam zanotowane, proszę tego nie lekceważyć i uzupełnić braki.

POWODZENIA

PONIEDZIAŁEK 06.04.2020 r.


Temat z historii: ,,Powtórzenie wiadomości z działu V."

Zagadnienia do tego działu:

Błękitna Armia, Zawarcie pokoju w Brześciu, Zamach w Sarajewie, bitwa pod Verdun, Zawarcie trójprzymierza i Trójporozumienia (państwa należące do bloku),    Mikołaj II, Ignacy Jan Paderewski,
Roman Dmowski, Józef Haller, Józef Piłsudski, Feliks Dzierżyński, Dawid Lioyd George,Thomas Woodrow Wilson, bitwa pod Marną , kryzys przysięgowy , bolszewicy, wojna pozycyjna, traktat w Compiegne, rewolucja lutowa w Rosji, wojna nieograniczona podwodna, w jakich latach trwała I Wojna światowa
 Przyczyny i skutki dojścia bolszewików do władzy
Bezpośrednia przyczyna wybuch I wojny światowej
Akt 5 listopada,  I i II wojna bałkańska,28 VII 1914, Bitwa pod Tanenbergiem, bitwa pod Sommą, bitwa pod Ypres, deklaracja wersalska, Rada Regencyjna
Przyczyny wybuchu rewolucji w Rosji

 Jako sprawdzian swojej wiedzy proszę wejść na stronę 
https://www.quizme.pl/dzial/szkola-podstawowa  
jest tam test do zrobienia. Pochwalcie się swoimi wynikami.

 Do zaliczenia do środy po świętach będzie karta pracy , którą wyślę na messengera ( na blogu nie można dodawać zdjęć) .

Duża grupa uczniów nie przysłała mi wiele ćwiczeń, niektórzy mają zobowiązania jeszcze z I półrocza, proszę o dosłanie mi zaległych prac.
 Miłej pracy 
Pozdrawiam






PIĄTEK 03.04.2020 r.

WITAM


Temat dzisiejszych zajęć to,,Sprawa polska podczas I wojny światowej".

Czytając temat proszę zwrócić uwagę na:
- postawę państw zaborczych wobec sprawy polskiej na początku I wojny
- akt 5 listopada i jego skutki
- rezultaty orędzia prezydenta USA
Na stronie docwiczenia.pl ( Kod: H7EXBZ ) jest dodatkowe zadanie ( proszę zrobić do poniedziałku 06.04.
Proszę samodzielnie zrobić notatkę do tematu.  Na stronie
 https://notatkizlekcji.pl/historia/sprawa_polska_w_czasie_i_wojny_swiatowej.html    
jest prezentacja , która pomoże Wam zrozumieć temat. Jako sprawdzian swojej wiedzy zróbcie quizizz i pochwalcie się swoim wynikiem.

Duża część klasy nie przysyła mi ćwiczeń, które były do  zrobienia. Proszę te osoby                     o uzupełnienie i przysłanie zaległości do poniedziałku. 


POZDRAWIAM

PONIEDZIAŁEK 30.03.2020 r.

Taca z grawerem DZIEŃ DOBRY - Sklep internetowy Tu Kupisz Prezent

Dziś temat ze strony 175 ,, Rewolucje w Rosji”. Proszę dokładnie zapoznać się z tematem , zapisać w zeszycie notatkę . Na stronie docwiczenia.pl  ( Kod: H7UW8S) jest dodatkowe zadanie ( do czwartku).


NOTATKA

1. Geneza rewolucji w Rosji

a. klęski militarne w I wojnie światowej – utrata zachodnich rejonów państwa – duże straty

b. pogorszenie się warunków życia robotników i chłopów – niedostateczne zaopatrzenie w żywność i opał oraz drożyzna

2. Wybuch  rewolucji lutowej

a. wybuch strajku w Zakładach Putiłowskich w Piotrogrodzie – 23 II 1917 r. (8 III 1917 r.)

b. część wojska poparła strajkujących

c. abdykacja cara Mikołaja II  – 2 III 1917 r. (15 III 1917 r.)

d. powstanie Rządu Tymczasowego

e. działalność Piotrogrodzkiej Rady Delegatów Robotniczych i Żołnierskich (PRRiŻ)


2. Okres dwuwładz w Rosji

a. działalność Piotrogrodzkiej Rady Robotników i Żołnierzy (PRRiŻ)

– do Piotrogrodu przybył Włodzimierz Uljaow Lenin 

– Lenin ogłosił tzw. tezy kwietniowe – program obalenia Rządu Tymczasowego jako rządu burżuazyjnego i zastąpienia go rządami Rad Delegatów Robotniczych i Żołnierskich

b. działalność Rządu Tymczasowego

– rząd wprowadził ograniczone reformy

– wbrew nadziejom społeczeństwa nie zakończył udziału w I wojnie światowej

– zakończona porażką ofensywa Kiereńskiego (1-19 lipca 1917 r.)

– 21 VII 1917 r. funkcję premiera Rządu Tymczasowego objął Aleksander Kiereński

3. Wybuch rewolucji październikowej

a. wzrost popularności bolszewików

b. opanowanie przez bolszewików strategicznych obiektów w Piotrogrodzie – 24/25 X 1917 r. (6/7 XI 1917 r.)

c. zajęcie przez bolszewików Pałacu Zimowego (siedziby Rządu Tymczasowego)

d.  powołanie  Rady Komisarzy Ludowych z Leninem na czele – rząd

e. przeprowadzenie wyborów do Zgromadzenia Konstytucyjnego (listopad 1917 r.)

– przegrane przez bolszewików


4. Rządy bolszewików

a. podpisanie przez bolszewików traktatu pokojowego z Niemcami w Brześciu Litewskim – 3 III 1918 r.  – traktat brzeski oznaczał klęskę Rosji w wojnie z państwami centralnymi

b. bolszewicy rozwiązali Zgromadzenie Narodowe

c. wprowadzenie przez bolszewików terroru

– polegał na sprawowaniu władzy przez zastraszanie

– narzędziem terroru była Czeka – Komisja Nadzwyczajna do Walki z Kontrrewolucją i sabotażem – na jej czele stał  Feliks Dzierżyński 

d. wprowadzenie dyktatury proletariatu


3. Wojna domowa

a. Lew Trocki utworzył Armię Czerwoną

b. walki z armiami „białych” generałów:

c. walki z wojskami interwencyjnymi


PIĄTEK 27.03.2020 r.
Znalezione obrazy dla zapytania: witam
 W tym tygodniu będziemy przerabiać materiał  ze str.170. Proszę zapisać temat w zeszycie ,,I wojna światowa na ziemiach polskich". Proszę przeczytać ze zrozumieniem oraz zapisać notatkę ze strony 184 z tematu 3 punkty 1,2,3,4.
Na stronie docwiczenia.pl (Kod: H7XJWG)jest  dodatkowe zadanie na podstawie teksu, proszę przeczytać i wykonać zadanie do poniedziałku.


Znalezione obrazy dla zapytania: POWODZENIA 

PONIEDZIAŁEK 23. 03 2020 r.
Znalezione obrazy dla zapytania: witamWitam uczniów klasy VII . Przy pomocy bloga będziemy realizować materiał z historii.Mam nadzieję , że wspólnie osiągniemy wiele. Pozdrawiam


Witam uczniów klasy VII. W tym tygodniu będziemy przerabiać materiał  ze str. 161. Proszę zapisać temat w zeszycie ,,Na frontach I wojny światowej. Przeczytać ze zrozumieniem oraz zapisać notatkę ze strony 184 z tematu 2 punkt: 1,2,3.4.
Na stronie docwiczenia.pl (Kod: H7NUFJ)jest  ćwiczenie . Proszę to uzupełnić w zeszycie i przesłać do czwartku.( można wydrukować i uzupełnić). Kolejne zadanie będzie w piątek.
Powodzenia .
Pozdrawiam p. Magda Wiśniewska

NOTATKA


1. Wybuch wojny

a. zamach w Sarajewie na austriackiego następcę tronu arcyksięcia Franciszka Ferdynanda Habsburga – 18 VI 1914 r., przeprowadzony przez serbskich nacjonalistów

b. wystosowanie przez Austro-Węgry wobec Serbii ultimatum – żądań pod groźbą zastosowania środków przymusu w razie ich niespełnienia

c. odrzucenie przez Serbię części żądań przyczyną wypowiedzenia jej wojny przez Austro-Węgry – 28 VII 1914 r.

d. Zobowiązania sojusznicze w ramach dwóch bloków militarnych spowodowały, że w ciągu kilku dni wojna rozprzestrzeniła się na całą Europę, a następnie przekształciła się w wojnę światową


2. Działania zbrojne w pierwszym okresie wojny

a. ofensywa niemiecka na froncie zachodnim

– atak niemiecki na Francję przez neutralną Belgię – 4 VIII 1914 r. – atak przeprowadzono według tzw. planu Alfreda von Schlieffena

– bardzo szybkie postępy wojsk niemieckich – wojna błyskawiczna

– włączenie się do wojny Anglii – przybycie do Francji Brytyjskiego Korpusu Ekspedycyjnego

– pierwsza bitwa nad Marną – 6-9 IX 1914 r. – powstrzymanie wojsk niemieckich przez Francuzów pod dowództwem Ferdynanda Focha (czyt.: fosza)

b. Początek działań na froncie wschodnim

–  atak wojsk rosyjskich na Prusy Wschodnie

– klęska armii rosyjskiej pod Tannenbergiem (26-30 VIII 1914 r.)

– na froncie wschodnim wojna miała charakter manewrowy – linia frontu ulegała ciągłym zmianom

– klęska armii rosyjskiej w bitwie państwie z wojskami państw  centralnych pod Gorlicami – V 1916 r.


3. rozprzestrzenianie się konfliktu

– przystąpienie Turcji do wojny po stronie państw centralnych (trójprzymierza)

– po stronie państw centralnych walczyła również Bułgaria

– Włochy, mimo że przed wojną należały do trójprzymierza, do wojny przystąpiły po stronie ententy (trójporozumienia)

– do wojny po stronie ententy przystąpiła również Rumunia

4. Wojna pozycyjna na froncie zachodnim

 a. po bitwie pod Marną na zachodzie linia frontu ustabilizowała się – rozpoczęła się wojna pozycyjna – walczące armie zbudowały niemożliwy do sforsowania system umocnień (wojna okopowa)  

b. podczas bitwy pod Ypers (czyt.: ipr) Niemcy użyli gazów bojowych – IV 1915 r.

c. ofensywa niemiecka pod Verdun – II-XII 1916 r.

– celem Niemców było wyniszczenie armii francuskiej

– obie strony poniosły ogromne straty: Niemcy stracili 360 tys., a Francuzi 340 tys. żołnierzy

d. podczas bitwy nad Sommą (VII-XI 1916 r.) – Anglicy po raz pierwszy użyli czołgów

e. największa bitwą morską Wielkiej Wojny była bitwa nierozstrzygnięta bitwa jutlandzka – V 1916 r.


5. Charakter działań zbrojnych w pierwszej wojnie światowej

a. wojna pozycyjna na froncie zachodnim

– budowa systemu okopów

b. wojna manewrowa na froncie zachodnim

– wykonywanie manewru przez walczące wojska – oskrzydlenia, okrążanie

c. zastosowanie nowych wynalazków

– karabin maszynowy 

– nowoczesna artyleria 

– czołgi 

– samoloty  i sterowce 

– gazy bojowe

– okręty podwodne

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz