kl. VI Skarżyn

Poniedziałek 26.10.2020 r.

Temat:



Czwartek 25.06.2020 r.



Temat: Upadek Rzeczypospolitej Obojga Narodów – lekcja powtórzeniowa.

Dziś ostatnia  lekcja z epodręcznikiem. Jest to lekcja powtórzeniowa , nie powinna sprawić Wam trudności. 
Proszę wejść na stronę https://epodreczniki.pl/a/upadek-rzeczypospolitej-obojga-narodow/DbVINcjox ,zapoznać się z materiałem i wykonać ćwiczenia na komputerze .

Powodzenia


Wtorek 23.06.2020 r.


Temat: Ćwiczenia z chronologią czasu.

Dziś   lekcja z epodręcznikiem. Jest to  powtórzenie i przypomnienie  pojęcia czas i mapa w historii.  Mam nadzieję , że zagadnienia nie  sprawią Wam trudności. 

Proszę wejść na stronę https://epodreczniki.pl/a/sredniowieczne-miasto/DU57LYX8Q ,zapoznać się z materiałem i wykonać ćwiczenia na komputerze .
  
Powodzenia


Wtorek 09.06.2020 r.


Temat: Napoleon a sprawa polska– podsumowanie.( temat na dwie lekcje)

-  Utrwalę najważniejsze wiadomości dotyczące polityki Napoleona wobec Polaków.

1.Powtórz najważniejsze fakty związane z Legionami Polskimi i Księstwem      Warszawskim str. 203 -211:

2.Rozwiąż ustnie zadania :

Powodzenia




Wtorek 02.06.2020 r.


Temat:Księstwo Warszawskie. ( temat na dwie lekcje).

Proszę zapoznać się z tematem na stronie 207 - 211. Szczególnie proszę zwrócić uwagę na zagadnienia:

  • kto i kiedy utworzył Księstwo Warszawskie
  • jaki był ustrój Księstwa Warszawskiego
  • jak Polacy zasłużyli się w wojnach prowadzonych przez Napoleona.


Jako uzupełnienie tematu proszę wejść na stronę

https://notatkizlekcji.pl/historia/ksiestwo_warszawskie.html

obejrzeć prezentację oraz wykonać quizziz.

KARTA PRACY ( termin piątek 05.06)

Notatka

1. Powstanie Księstwa Warszawskiego
a. w 1806 r. wojska pruskie zostały pobite pod Jeną przez armię francuską
b. na wezwanie Jana Henryka Dąbrowskiego w Wielkopolsce wybuchło powstanie
c. w 1807 r. Napoleon zawarł z Rosją pokój w Tylży
d. na jego mocy z ziem drugiego i trzeciego zaboru pruskiego utworzono Księstwo Warszawskie
2. Ustrój Księstwa Warszawskiego
a. w 1807 r. Napoleon nadał Księstwu Warszawskiemu konstytucję
b. w 1808 r. w Księstwie Warszawskim wprowadzono Kodeks Napoleona
c. dziedzicznym władcą został Fryderyk August z dynastii Wettinów
d. Konstytucja ustanawiała zasadę trójpodziału władzy
– władzę wykonawczą sprawował książę i Rada Ministrów
– władzę ustawodawczą wykonywał dwuizbowy parlament (senat i sejm)
– władzę sądowniczą pełniły niezależne sądy
e. wszyscy obywatele byli równi wobec prawa
d. mieszczanie mogli sprawować urzędy i kupować ziemię
3. Księstwo Warszawskie posiadało własną armię
a. dowódcą naczelnym wojska  został książę Józef Poniatowski
b. wydzielony oddział walczył u boku Napoleona w Hiszpanii
b. w 1808 r.m.in. oddział szwoleżerów uczestniczył w bitwie pod Somosierrą w Hiszpanii
4. Wojna z Austrią – 1809 r.
a. w 1809 r. wojska austriackie zaatakowały Księstwo Warszawskie
b bitwa pod Raszynem – 1809 r.
c. wojska księcia Józefa Poniatowskiego wkroczyły do Galicji
d. Księstwo Warszawskie zostało powiększone o ziemie trzeciego zaboru austriackiego
5. Wojsko Księstwa Warszawskiego uczestniczyło w wyprawie Napoleona do Rosji – 1812 r.
a. oddziałami polskimi dowodził książę Józef Poniatowski
b. oddziały polskie w bitwie nad Berezyną osłaniały odwrót resztek Wielkiej Armii
c. w 1813 r. w bitwie pod Lipskiem poległ książę Józef Poniatowski
 6. Po klęsce Napoleona Księstwo Warszawskie zostało zlikwidowane – 1815 r.


Czwartek 28.05.2020 r.

Historia

Temat: Historia ,, Mazurka Dąbrowskiego"


Dziś kolejna lekcja z epodręcznikiem. Jest to lekcja powtórzeniowa, nie powinna sprawić Wam trudności. Macie już przydzielony temat do realizacji .Proszę wejść na stronę ,zapoznać się z materiałem i wykonać ćwiczenia na komputerze , tym razem nic nie wysyłamy.

 

Godzina wychowawcza

Temat: Rozmyślanie o przyszłości.

Powiecie, że to może zbyt wcześnie, że po kwarantannie wszystko może się zmienić na rynku pracy. Zdobywanie wiedzy o możliwościach zawodowych to część edukacji przez całe życie. Nikt nie każe Wam dzisiaj decydować, ale warto wiedzieć, gdzie szukać informacji.
Oto przydatne linki:


https://www.youtube.com/watch?v=D-EcRY42R4A – liceum, technikum czy zawodówka
https://www.youtube.com/watch?v=JAMlMf68nBA- 7 najlepiej płatnych zawodów
https://www.youtube.com/watch?v=QxwIeXbUEaU -10 najbardziej poszukiwanych zawodów w Polsce.

Pozdrawiam.


Wtorek 26.05.2020 r


Temat:Legiony polskie we Włoszech.


Proszę zapoznać się z tematem na stronie 203 - 206. Szczególnie proszę zwrócić uwagę na zagadnienia:


  • kiedy powstały Legiony Polskie we Włoszech
  • jakie były losy polskich legionistów
  • kto i kiedy stworzył polski hymn narodowy
Jako uzupełnienie tematu proszę wejść na stronę

https://notatkizlekcji.pl/historia/legiony_polskie_we_wloszech.html

obejrzeć prezentację oraz wykonać quizziz.

Karta pracy ( termin środa 27.05.2020 r.)









NOTATKA

1. Sytuacja na ziemiach polskich pod zaborami
a. Polacy stali się poddanymi państw zaborczych
– obowiązywały ich prawa państw zaborczych
– byli zobowiązani do służby wojskowej i płacenia podatków
b. grupa patriotów udała się na emigrację

2. Utworzenie Legionów Polskich
a. grupa emigrantów zaproponowała Francji tworzenie wojska polskiego
b. w 1797 r. otrzymali zgodę na tworzenie Legionów we Włoszech
– Legiony Polskie we Włoszech liczyły ok. 7 tys. żołnierzy
– dowódcą Legionów Polskich został gen. Jan Henryk Dąbrowski
– Legiony Polskie podlegały rządowi Republiki Lombardzkiej
– walczyły przeciwko Austrii w czasie tzw. wojny włoskiej

3. Służba w Legionach
a. tradycje narodowe
– żołnierze nosili mundury z polskimi symbolami
– obowiązywała komenda w języku polskim
b. obowiązywały zasady republikańskie
– szanowano godność żołnierzy
– oficerowie byli wybierani przez żołnierzy
– żołnierze mogli awansować bez względu na pochodzenie
– zaniechano stosowania upokarzających kar
c. w Legionach dbano o wykształcenie i wychowanie żołnierzy

4. Udział Legionów Polskich w Walkach
a. w latach 1797-1801 walczyły we Włoszech przeciwko Austrii
b. po zawarciu pokoju francusko-austriackiego w 1801 r. część legionistów została wysłana na San Domingo

5. Znaczenie Legionów
a. Legionom nie udało się wywalczyć niepodległości Polski
b. część legionistów wykorzystała swoje doświadczenia w późniejszych walkach o niepodległość

6. W 1797 r. Józef Wybicki napisał Pieśń Legionów Polskich we Włoszech

5.  pieśń Wybickiego jako Mazurek Dąbrowskiego obecnie jest hymnem Polski

Powodzenia.



Czwartek 21.05.2020

Temat: Tyran albo geniusz. Imperium Napoleona.

Dziś kolejna lekcja z epodręcznikiem. Jest to lekcja powtórzeniowa , nie powinna sprawić Wam trudności. Macie już przydzielony temat do realizacji .Proszę wejść na stronę ,zapoznać się z materiałem i wykonać ćwiczenia na komputerze , tym razem nic nie wysyłamy.

Godzina wychowawcza

Temat: Jak rozciągnąć czas?
Cele lekcji:

- wzbudzenie refleksji nad tym, jak spędzają uczniowie swoje dni, ile czasu poświęcają na rzeczy ważne, a ile czasu im umyka

- wskazanie, jak zorganizować sobie czas nauki, aby była ona efektywna, nie męczyła i przynosiła rezultaty.

Po dzisiejszej lekcji powinieneś/powinnaś:

- zastanowić się, jak wykorzystujesz swój czas;

- zacząć planować swój czas, aby był spędzany efektywnie;

- wiedzieć, jak się uczyć, aby wiedza została w pamięci.

https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/pokaz/641    teraz uzupełnij koło, które obrazuje Twój dzień.
Uzupełnione koło ma Wam pokazać, co robicie w ciągu dnia, jak jest zorganizowany wasz dzień?
Czy używacie jakichś narzędzi do organizacji swojego czasu? Jakich? ( zegarek, kalendarz, plan lekcji, przypomnienie w telefonie, czy karteczka przyklejona np. na lodówce).
Może używacie czegoś innego?
Dlaczego używacie tych „przypominaczy”?
Jakie są ich plusy i minusy? Postaraj się odpowiedzieć sobie na to pytanie szczerze!
Jaki to ma związek z Waszą nauką?
Dlaczego powinniście planować naukę?
Czy zdarza się, że o sprawdzianie, czy kartkówce przypominacie sobie w ostatniej chwili?
Przeczytajcie to:
Jak rozciągnąć czas?
Schemat zapamiętywania
Niemiecki psycholog Hermann Ebbinghaus stworzył schemat linii krzywej (Krzywa zapominania lub Krzywa Ebbinghausa) przedstawiający zależność między ilością przechowywanej informacji w pamięci, a upływem czasu, jaki nastąpił od momentu ich zapamiętania. Na jej podstawie naukowcy opracowali system powtórek.

Już starożytni mówili „Powtarzanie jest matką wiedzy”.
Uczymy się w dniu „0”, po 24 godzinach powtarzamy, kolejna powtórka po 1 tygodniu, potem po 1 miesiącu.
Po 6 miesiącach wiedza zostaje nam na całe życie. Wiąże się to z wyrobieniem silnych śladów neuronowych w mózgu.
Dodatkową zachętą do powtórek jest fakt, że wymagają one naprawdę bardzo mało czasu. Może to być przejrzenie notatek lub podkreślonych treści w podręczniku.
Ucząc się w ten sposób możemy zaoszczędzić sporo czasu przed egzaminami. Uczymy się tylko raz.

Nie warto uczyć się w ostatniej chwili – gdy uczymy się nowych wiadomości w 100%, po kilku dniach pamiętamy zaledwie 20%. Lepiej skupić się na powtarzaniu, tego, czego się już uczyliśmy.
Każdy z nas może wypracować sobie swój styl i metodę uczenia. To, co dobre dla jednego, może dla drugiego okazać się bezwartościowe i nieprzydatne. Ale warto szukać. Pracować nad swoim czasem. Bo umyka on bardzo szybko i często zostawianie czegoś na ostatnią chwilę sprawia, że tylko niepotrzebnie się denerwujemy, tracimy chęci, rezygnujemy z czegoś.
Teraz, kiedy dostaliście dodatkowe miesiące do egzaminu, przemyślcie to. Macie jeszcze czas. Zaplanujcie swoje dni, swoje powtórki. Spokojnie, ale metodycznie.
Powodzenia.



Pozdrawiam

Wtorek 19.05.2020 r.

Temat: Genialni jak Napoleon.

Dziś lekcja z epodręcznikiem. Jest to lekcja powtórzeniowa , nie powinna sprawić Wam trudności. Macie już przydzielony temat do realizacji .Proszę wejść na stronę ,zapoznać się z materiałem i wykonać ćwiczenia na komputerze , tym razem nic nie wysyłamy.

Praca domowa , która jest po poleceniem 4.1 nie robimy. 

Pozdrawiam


Czwartek 14.05.2020 r.

Temat: Upadek Napoleona


Proszę zapoznać się z tematem na stronie 199 - 202. Szczególnie proszę zwrócić uwagę na zagadnienia:







  • jaki był przebieg wyprawy Napoleona na Rosję


  • dlaczego Wielka Armia Napoleona poniosła w Rosji klęsk


  • jak doszło do upadku cesarza Francuzów.

Jako uzupełnienie tematu proszę wejść na stronę
obejrzeć prezentację oraz wykonać quizziz.

Do wykonania jest karta pracy , która znajduje się na stronie docwiczenia.pl ( Kod: H6LHA6)                                                       ( termin 16.05 poniedziałek)


NOTATKA ( można wydrukować)

1. Wojna z Rosją w 1812 r.
a. jedną z przyczyn wojny było łamanie przez Rosję blokady kontynentalnej Anlii
b. Wielka Armia liczyła ponad 400 tys. żołnierzy różnej narodowości
c. przebieg wyprawy na Rosję
– zdobycie Smoleńska
– bitwa pod Borodin i odwrót armii carskiej
– wkroczenie do niebronionej Moskwy

2. Odwrót Wielkiej Armii
a. car Aleksander I nie zamierzał podpisać pokoju
b. armia Napoleona nie miała zapasów konicznych do przetrwania zimy
c. Napoleon zarządził odwrót, który zamienił się w zagładę armii
d. Napoleon opuścił wyniszczoną armię i wrócił do Paryża

3. Klęska Napoleona
a. Rosja, Prusy, Austria, Wielka Brytania i Szwecja zawiązały koalicję 
b. Napoleon po powrocie organizował nową armię
c. decydująca bitwa rozegrała się pod Lipskiem w 1813 r.
– bitwa pod Lipskiem przeszła do historii jako "bitwa narodów" 
– zakończyła się klęską armii francuskiej
– w bitwie poległ książę Józef Poniatowski
d. upadek Napoleona Bonapartego 
– został zmuszony do abdykacji
– został zesłany na wyspę Elbę


Wtorek 12.05.2020 r.


Temat:Napoleon u szczytu potęgi.

Jest to kontynuacja poprzedniego tematu, nie powinien Wam sprawić kłopotu. Proszę wykonać kartę pracy na podstawie podręcznika ze strony 194 - 198.
Praca do środy ( zadanie 6 jest dla chętnych).


Powodzenia

Czwartek 07.05.2020 r.



Temat:Epoka Napoleona Bonapartego

Proszę zapoznać się z tematem na stronie 194 - 198. Szczególnie proszę zwrócić uwagę na zagadnienia:

  • w jakich okolicznościach Napoleon Bonaparte przejął władzę we Francji
  • jakie reformy w państwie wprowadził Napoleon 
  • dlaczego cesarz zarządził blokadę kontynentalną.
  • Jako uzupełnienie tematu proszę wejść na stronę


 https://www.youtube.com/watch?v=hM-_9_AokMM

i obejrzeć film
Dodatkowe ćwiczenie do wykonania  ( termin poniedziałek 11.05)


Pozdrawiam


Zajęcia z wychowawcą  

Temat: Nie daj się fake newsom! Czyli jak zachować zdrowy rozsądek w czasach zarazy.

Pandemia to stan wyjątkowy, bo przeżywamy ją w Polsce po raz pierwszy. Wzbudza wiele emocji, nie wiemy do końca jak się zachować: robić zapasy, czy nie, pracować, czy zostawać w domu… A media swoim starym zwyczajem zalewają nas falą najświeższych informacji, które podnoszą nam temperaturę. Jak sobie radzić w czasach koronawirusa? Przeczytajcie co mówią eksperci i ekspertki od fake newsów i medialnej propagandy.

  1. Nie daj się panice i wprowadź medialną dietę: nie sprawdzaj wiadomości co 15 minut, staraj się wybrać kilka zaufanych źródeł i robić prasówkę raz dziennie.
  2. Gdy sprawdzasz informacje zwróć uwagę na to, czy nie mają one cech fake newsów, które wymienia np. Marcin Napiórkowski:
    1. sensacyjny charakter wypowiedzi,
    2. chałupnicze, czasem niechlujne wykonanie,
    3. sprawianie wrażenia oddolnie, amatorsko przeprowadzonego dochodzenia obalającego autorytety (teoria spiskowa),
    4. brak autora,
    5. brak źródeł,
    6. często konkretne miejsce i czas, zakorzeniające fake newsa w „realu” (w szkole naszej sąsiadki…., moja szwagierka z Tychów donosi…),
    7. funkcjonowanie głównie w mediach społecznościowych,
    8. częste wykorzystywanie figury obcego, zagrażającego naturalnemu porządkowi rzeczy (obcokrajowcy szerzą zarazę),
    9. wykorzystanie modelu patriarchalnego i przedstawianie kobiet, dzieci, zwierząt jako ofiar
       
  3. Informacje o charakterze propagandowym, których celem jest wywarcie na nas wpływu, a nie dostarczenie nam rzetelnych informacji, często posługują się czterema technikami, które wymienia np. Renee Hobbs:
    1. Technika wzbudzania silnych emocji – sensacyjne nagłówki, krzykliwe obrazy, śmierć i ludzkie tragedie, bez równoważenia np. informacjami o liczbie osób, które zwalczyły wirusa;
    2. Technika atakowania przeciwników – obwinianie konkretnych osób za wywołanie pandemii – polityków, dzieci, osób starszych (ale też zwierząt);
    3. Technika odpowiadania na potrzeby i wartości odbiorców –  nachalne odnoszenie się do naszych uniwersalnych wartości tj. chęci zachowania zdrowia i życia, by sprzedać nam usługi i produkty;
    4. Technika upraszczania informacji – cudowne remedia: picie ciepłej wody, aktywność fizyczna i unikanie całowania się z ludźmi jako sposoby na wirusa, próby bagatelizowania zagrożenia (to taki wirus jak grypa);



Wtorek 05.05 .2020 r.

💯Kolejne tabliczki SKO - Szkolne Blogi
Temat: Upadek rządów jakobinów we Francji.

Jest to kontynuacja tematu o republice francuskiej . Jako przypomnienie i usystematyzowanie wiadomości proszę obejrzeć film na stronie

Karty pracy do lekcji wyślę na messengera ( praca do czwartku)


Pozdrawiam


Czwartek 23.04. 2020 r.

Filiżanka ceramiczna z napisem Dzień dobry 400ml / Filiżanki ...



Temat: Znaczenie rewolucji francuskiej

Dzisiejszy temat jest utrwaleniem i uzupełnieniem tematu z poprzedniej lekcji.Proszę obejrzeć krótki film na stronie https://www.youtube.com/watch?v=ed3ncsgZJ7U
oraz zrobić karty pracy które wyślę na messengera. ( praca do wtorku).

Zajęcia z wychowawcą 

W wychowaniu chodzi właśnie o to, żeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem – o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał, aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy, ażeby umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich”
Jan Paweł II

Temat: W poszukiwaniu autorytetów.

Zastanów się i spróbuj odpowiedzieć na postawione pytania. Nie musisz tych odpowiedzi nikomu udzielać. Zostań z nimi sam i pomyśl.
  • Kto lub co jest dla Ciebie największym autorytetem?
  • Czy autorytety są potrzebne w życiu młodzieży?
  • W jakiej mierze bycie autorytetem zależy od nas samych?
  • Czy dążymy do posiadania autorytetów? Jeśli tak lub nie, to dlaczego?
  • Czy to my kształtujemy autorytety, czy świat nam ich dostarcza?
  • Jak możemy sprawdzić, czy „słusznie” uznajemy dany autorytet?
  • Na czym polega pozytywne oddziaływanie autorytetu?
  • Czy autorytet może oddziaływać negatywnie?




Pozdrawiam



Wtorek 21.04.2020 r.

WITAM WEEKENDOWO.. | Witam Przyjaciół z Fotki.


Temat:Rewolucja francuska

Proszę zapoznać się z tematem na stronie 184 - 187. Szczególnie proszę zwrócić uwagę na zagadnienia:

  • jakie grupy społeczne występują we Francji w XVIII w.
  • jakie prawa i obowiązki miały poszczególne grupy społeczne we Francji
  • dlaczego doszło do wybuchu rewolucji francuskiej
  • co to była Deklaracja praw człowieka i obywatela i jakie prawa gwarantowała 
  • daty: 14 lipca 1789; sierpień 1789;  wrzesień 1791

Jako uzupełnienie tematu proszę wejść na stronę
obejrzeć prezentację oraz wykonać sprawdzian z tej lekcji ( pod prezentacją) .
Dodatkowe zadanie  jest  na stronę docwiczenia.pl ( Kod: H6GMRK) i  proszę je wykonać  do czwartku..

NOTATKA ( można wydrukować)


1. Francja przed wybuchem rewolucji

a. Francja była monarchią absolutną

b. władzę sprawował nieudolny Ludwik XVI z dynastii Burbonów

c. społeczeństwo francuskie dzieliło się na trzy stany:

– duchowieństwo

– szlachta

– stan trzeci (chłopi i mieszczanie - w tym bardzo zamożna burżuazja)

d. dochody państwa nie wystarczały na pokrycie kosztów

– utrzymania dworu

– prowadzenia licznych wojen

e. Ludwik XVI zwołał Stany Generalne, żeby uchwaliły nowe podatki – 1789 r.



2. Wybuch rewolucji we Francji – 1789 r.

a. przedstawiciele stanu trzeciego dążyli do przeprowadzenia reform społecznych

b. przedstawiciele stanu trzeciego ogłosili się Zgromadzeniem Narodowym

c.  Zgromadzenie Narodowe przekształciło się w Konstytuantę, czyli organ władzy, którego zadaniem było uchwalenie konstytucji

d. mieszkańcy Paryża zdobyli i zburzyli Bastylię – 14 lipca 1789 r. 

d. zdobycie Bastylii uznaje się za początek Wielkiej Rewolucji Francuskiej



3. W sierpniu 1789 Konstytuanta uchwaliła Deklarację prawa człowieka, która:

a. znosiła podział społeczeństwa na stany

b. ustanawiała równość wszystkich wobec prawa

c. przyznawała prawa i wolności:

– wolność słowa

– wolność wyznania

– prawo własności

– gwarancję nietykalności osobistej

– prawo do oporu przeciwko niesprawiedliwości



4. We wrześniu 1791 r. została uchwalona konstytucja

a. Francja stała się monarchią konstytucyjną

– głową państwa pozostawał król

– władz króla była ograniczona przepisami konstytucji

b. konstytucja wprowadzała trójpodział władzy:

– władza ustawodawcza należała do Zgromadzenia Prawodawczego

– władzę wykonawczą sprawował król

– trzecim organem władzy były niezależne sądy – władza sądownicza
c. konstytucja gwarantowała wszystkie prawa obywatelskie zapisane w Deklaracji praw człowieka i obywatela


Miłej pracy 
Pozdrawiam


Czwartek 16.04.2020 r.

Pliki użytkownika dosiaqq1 - Chomikuj.pl



Temat: Czy król  Stanisław August Poniatowski zdradził Polskę.


Proszę zapoznać się z tematem ze str. 180-181 ( podręcznik)

Proszę dla rozszerzenia tematu obejrzeć film na stronie


i na jego podstawie napisać krótką notatkę.

 Proszę przesłać do wtorku. 






Godzina wychowawcza




Temat lekcji: Pomóżmy sobie i innym we wzajemnej komunikacji.
  1. Rozmowy telefoniczne z wychowankami.
  2. Pozyskanie informacji o wzajemnym komunikowaniu się
  • Jak spędzasz czas pobytu w domu?
  • Ile razy w tym tygodniu odwiedziłeś stronę szkoły?
  • Jak przebiega Twoja nauka zdalna?
  • Z czego jesteś zadowolony, a co chciałbyś zmienić?
  • Ile razy w ciągu tygodnia komunikowałeś się z kolegą lub koleżanką? Z jakich sposobów komunikacji korzystasz najczęściej?
  • Czy mógłbyś zdradzić, czego dotyczyły Twoje kontakty z rówieśnikami?








POZDRAWIAM



Wtorek 07.04.2020 r.

Dzień dobry
Dziś ostatnia lekcja historii przed świętami. Będzie podsumowanie wiadomości z działu V. Temat lekcji to : ,,Utrwalenie wiadomości z działu V. "
Jako sprawdzian swojej wiedzy proszę wejść na stronę i wykonać test.

https://www.quizme.pl/q/sprawdzian/sprawdzian-z-historii-klasa-6-dzial-5-upadek-rzeczypospolitej-wczoraj-i-dzis

Zanim przystąpicie do testu , przypomnijcie sobie wiadomości z poszczególnych tematów. Proszę o przesłanie wyniku testu.

Dla chętnych mam dodatkowe zadanie ( termin do środy po świętach):
Wykonaj prezentację ,,Polska za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego".


 Miłej pracy .

Pozdrawiam

Czwartek 02.04.2020 r


Dziś kolejny  temat z e-podręcznikiem. Proszę  zapisać w zeszytach        ,, Kryzys , reformy i upadek Rzeczpospolitej szlacheckiej ( lekcja powtórzeniowa)" .  To już przerabialiśmy , myślę że nie powinno sprawić Wam trudności. Na platformie e-podręczniki macie przydzielone zadania. 

W zeszytach proszę zrobić do poniedziałku kartę , którą wyślę na messengera. 


Czwartek 02.04.2020 r



Zajęcia z wychowawcą – kl. VI

Znaleźliśmy się w dość trudnej i nietypowej sytuacji, mam nadzieję, że będziemy wspierać się nawzajem i współpracować ze sobą, aby sprostać temu nieoczekiwanemu wyzwaniu. 


CO POWINNAŚ/POWINIENEŚ WIEDZIEĆ O KORONAWIRUSIE?

1. Czym jest koronawirus?Nowy wirus SARS-Cov-2 to drobnoustrój, który wywołuje chorobę o nazwie COVID-19. Najczęściej atakuje dolne drogi oddechowe. Choć w przypadku wielu osób, szczególnie dzieci, infekcja przebiega łagodnie lub nawet bezobjawowo, wirus jest jednak bardzo zaraźliwy. Należy pamiętać, że przenosi się wyłącznie drogą kropelkową. Największe zagrożenie stanowi dla osób w podeszłym wieku i przewlekle chorych, czyli twoich babć i dziadków.

2. Gdzie rozprzestrzenia się koronawirus?
Wirus pojawił się w połowie grudnia 2019 r. w prowincji Wuhan w Chinach, skąd rozprzestrzenił się do wielu krajów na całym świecie. Obecnie wirus obecny jest we wszystkich krajach, również w Polsce. Pierwszy przypadek zarażenia wirusem w Polsce stwierdzono 4 marca. Od tego czasu liczba zarażonych systematycznie rośnie. Aktualną liczbę potwierdzonych zakażeń wraz z lokalizacją znajdziecie 
tutaj.
3. Jakie są objawy zarażenia?
Zarażenie wirusem objawia się najczęściej:
·         gorączką
·         kaszlem
·         dusznościami
·         bólami mięśni
·         zmęczeniem.
4. Jak chronić się przed zarażeniem?
·         Należy pamiętać o częstym myciu rąk ciepłą wodą z mydłem. Pamiętaj, by myć ręce odpowiednio długo – przynajmniej 30 sekund. Zobacz instrukcję mycia rąk przygotowaną przez Główny Inspektorat Sanitarny. Warto też stosować żele i płyny do dezynfekcji dłoni.
·         Unikaj dużych skupisk ludzi. Jeżeli możesz, pozostań w domu.
·         Unikaj bezpośredniego kontaktu z osobami chorymi.
·         Zrezygnuj z powitań za pomocą uścisku dłoni.
·         Pamiętaj, by brudnymi dłońmi nie dotykać twarzy.
·         Kiedy kaszlesz lub kichasz, zawsze zakrywaj usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką. Zachowaj bezpieczną odległość (1–1,5 m) od osoby, która kaszle, kicha lub ma gorączkę.
5. Odpowiedzialna postawa
Aby zapobiegać szybkiemu rozprzestrzenianiu się wirusa, należy zachować odpowiedzialną postawę obywatelską i stosować się do zaleceń władz i służb. Wirus przenosi się między ludźmi, w kontaktach bezpośrednich, ale też poprzez przedmioty, których dotykali chorzy.
·         Zadbajmy o osoby starsze i z obniżoną odpornością. Wyręczmy ich w zakupach i upewnijmy się, że mają wszystko, czego potrzebują. Dla ich bezpieczeństwa ograniczmy kontakty wnucząt z dziadkami.
·         Dbajmy o własne zdrowie. Róbmy wszystko, co sprzyja podnoszeniu odporności – jedzmy zdrowo, wzbogaćmy swoją dietę o więcej owoców i warzyw (koniecznie dokładnie umytych!), nie rezygnujmy z aktywności fizycznej. Ponadto pijmy ciepłe napoje i ubierajmy się stosownie do pogody – koronawirus, jak każdy wirus, szybciej namnaża się w niskiej temperaturze.
·         Ale przede wszystkim ZOSTAŃ W DOMU . W naszym przypadku, tj. dla ludzi mieszkających na wsi, chodzi o to, żeby nie jeździć w miejsca, gdzie są większe skupiska ludzi, nie spotykać się z osobami spoza najbliższej rodziny. Na spacer możesz wyjść, na swoje podwórko. Chodź po świeżym powietrzu, ale nie forsuj się, nie przemęczaj, zachowaj zdrowy rozsądek!
Więcej informacji i aktualne zalecenia dotyczące koronawirusa znajdziecie na stronie www.gov.pl/koronawirus.
Słuchaj i myśl. Nie panikuj. Jeśli masz wątpliwości, PYTAJ RODZICÓW, nauczycieli. Dzieci są w czasie tej epidemii najbezpieczniejsze. Ale mogą zarażać. Bądź rozsądny/rozsądna. Nie wierz we wszystko co przeczytasz w Internecie, szukaj źródeł wiarygodnych.
Jeżeli masz jakieś  wątpliwości i pytania pisz, dzwoń.

Wtorek
31.03.2020 r.

Dzień dobry

Dziś zaczynamy pracę z e-podręcznikiem. Proszę zapisać temat ,, Powstanie kościuszkowskie" . Jest to temat powtórzeniowy, myślę że nie powinien sprawić Wam trudności. Na platformie e-podręczniki macie przydzielone zadania. 

Jako sprawdzian swojej wiedzy na temat powstania kościuszkowskiego proszę wejść na stronę .

obejrzeć prezentację  i sprawdzić swoją wiedzę grając w grę milionerzy.



Powodzenia

PONIEDZIAŁEK 30.03.2020 r.


Scholaris - Wyniki wyszukiwania



Drodzy uczniowie oto garść przydatnych rad :Jak skutecznie mobilizować się do nauki w domu

Jak skutecznie mobilizować się do nauki w domu?
1. PLANUJ ! Wstawaj codziennie o tej samej porze. Rytm dnia pomaga się dobrze zorganizować. Wypracuj schemat działania- pobudka, śniadanie np. o godz. 8.00, od 9.00 do 10.00 nauka (wykonywanie zadań) np. z j. polskiego, od 10.15 do 11.00 z matematyki, 11.00-12.00 przerwa – odpoczynek, drugie śniadanie itd.
2. ZAPISUJ ! Skorzystaj z planera dnia / tygodnia. Wypisz przedmioty, których będziesz się uczyć danego dnia oraz czas, jaki na to przeznaczasz.
3. PRZYGOTUJ SIĘ ! Zadbaj o porządek na biurku, usuń przedmioty, które Cię rozpraszają i przewietrz pokój. Wyłącz komórkę i telewizor.
4. RÓB PRZERWY ! Gdy poczujesz zmęczenie lub dekoncentrację, zrób krótką przerwę, wstań, pogimnastykuj się, zaczerpnij świeżego powietrza. Unikaj korzystania z telefonu w trakcie przerwy – to wciąga i ciężko będzie Ci wrócić do nauki.
5. ZDROWO SIĘ ODŻYWIAJ ! Pij dużo wody (mózg to lubi), jedz regularnie i często. Pamiętaj o zdrowych przekąskach (warzywa, owoce). Unikaj słodyczy i słodkich napojów.
6. NIE PANIKUJ ! Sytuacja jest wyjątkowa, trudna i niecodzienna, ale postaraj się zachować spokój. Jesteś w domu właśnie po to, abyś mógł czuć się bezpiecznie. Wbrew pozorom bardzo wiele zależy od Ciebie:
- nie oglądaj programów informacyjnych zbyt często – postaraj się selekcjonować informacje,
- zostań w domu i ogranicz kontakty z innymi osobami,
- swoją troskę i zainteresowanie możesz okazać dzwoniąc lub pisząc do kolegów i dziadków,
- dbaj o siebie, często myj ręce, wietrz swój pokój,
- zrób coś, co Cię relaksuje np. namaluj ciekawy obrazek.
7. PAMIĘTAJ ! Nie jesteś sam ! Jesteśmy w kontakcie i zawsze możesz do mnie napisać lub zadzwonić – w każdej sprawie.


CZWARTEK 26. 03. 2020  r.

Znalezione obrazy dla zapytania: witam

Temat z historii to - ,, Powtórzenie wiadomości z działu V". Proszę w zeszytach zrobić zadania z podsumowania z podręcznika ze str. 182 ( można skopiować i uzupełnić ) wszystko wklejamy do zeszytu. Praca do wtorku.


Znalezione obrazy dla zapytania: POWODZENIA






Witam uczniów klasy VI . Przy pomocy bloga będziemy realizować materiał z historii .Mam nadzieję , że wspólnie osiągniemy wiele. Pozdrawiam

WTOREK 24. 03 2020 r.

Witam uczniów klasy VI. W tym tygodniu będziemy przerabiać materiał  ze str. 174. Proszę zapisać temat w zeszycie ,,Powstanie kościuszkowskie". Proszę przeczytać ze zrozumieniem oraz zapisać notatkę.
Na stronie docwiczenia.pl (Kod: H6Q73P)jest ciekawy film, który proszę obejrzeć . 
Kartę pracy prześlę na mesengera. Temat realizujemy do czwartku
Powodzenia .
Pozdrawiam p. Magda Wiśniewska

NOTATKA
1. Wybuch insurekcji kościuszkowskiej
a. po trzecim rozbiorze okrojona Polska była całkowicie zależna od Rosji
b. powstanie było planowane przez patriotów należących do tajnych organizacji
c. na naczelnika powstania wyznaczono gen. Tadeusza Kościuszkę
d. Tadeusz Kościuszko ogłosił akt powstania w Krakowie 24 III 1794 r.
2. Tadeusz Kościuszko 7 V 1794 r. ogłosił Uniwersał Połaniecki – poprawiał położenie chłopów
3. Przebieg powstania
a. wojska Tadeusza Kościuszki odniosły pierwsze zwycięstwo pod Racławicami
b. przywódcą powstania w Warszawie był Jan Kiliński
c. na czele powstańców na Litwie stanął gen. Jakub Jasiński
d. w lipcu 1794 r. wojska rosyjskie i pruskie przystąpiły do oblężenia Warszawy
 zostało przerwane na skutek wybuchu powstania w Wielkopolsce
 z pomocą do Wielkopolski wyruszył gen. Jan Henryk Dąbrowski
e  10 X 1794 r. po klęsce pod Maciejowicami Kościuszko dostał się do niewoli rosyjskiej
f. wojska carskie zdobyły szturmem Pragę 4 XI 1794 r.
4. Trzeci rozbiór Polski  1795 r.
a. Prusy zabrały zach. część Mazowsza z Warszawą
b. Austria otrzymała południową i wschodnią część Mazowsza
c. Rosja przejęła Litwę, Polesie, Wołyń oraz ziemie białoruskie

d. trzeci rozbiór oznaczał całkowitą likwidację państwa polskiego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz