Logopedia

Ćwiczenia logopedyczne. Jak ćwiczyć?
 Ćwiczenia jako forma zabawy
Ważne jest, by ćwiczyć codziennie. Godzinę i miejsce ćwiczeń w domu możemy jednak zmieniać. Pamiętajmy, że ćwiczyć można wszędzie: w wannie, sklepie, na placu zabaw. Wtedy dziecko bierze w nich udział chętniej i kojarzy ćwiczenia z czymś przyjemnym. 
Regularność
Ważne są codzienne ćwiczenia z dzieckiem w domu. Codzienne powtarzanie oraz regularność z pewnością przyczynią się do lepszego mówienia.
 Odpowiedni czas ćwiczeń
Ćwiczyć z dzieckiem powinniśmy około 15 minut dziennie - nie dłużej. Przez ten czas można naprawdę dużo zrobić, a dłuższe ćwiczenia zwyczajnie zmęczyłyby naszego malucha.
Nie zniechęcajmy
Gdy ćwiczymy z dzieckiem, sami powinniśmy dać mu dobry przykład i pokazać, jak poprawnie wykonywać ćwiczenia. Co w przypadku jeśli dziecko będzie wykonywało ćwiczenia źle? Nie poprawiajmy go, ani nie zniechęcajmy słowami: Znowu źle to powiedziałeś itp.
Reasumując, kluczem do sukcesu terapii logopedycznej jest systematyczna praca. Praca zawoalowana w zabawę i przyjemnie spędzony czas i podszyta miłymi uchu pochwałami, które oprócz sprawiania przyjemności dziecku, budują mu w głowie pozytywną samoocenę, która zaprocentuje na pewno w dorosłym życiu.

PRZYKŁADY STOSOWANYCH ĆWICZEŃ:

Ćwiczenia słuchowe – stanowią one bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego (tzw. słuchu mownego). Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.

Przykłady dla dzieci młodszych:

1. „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
2. „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze (np. piłki, kasztana, kamienia), rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
3. Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
4. Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody (z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
5. Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności (cicho – głośno).
6. Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
7. Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
8. Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
9. Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.

Przykłady dla dzieci starszych:

1. Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
2. Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa (na ręce) przy wybrzmiewanie sylab.
3. Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez logopedę, nauczyciela, rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
4. Dzielenie na sylaby imion dzieci (na początku łatwych).
5. Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
6. Wyszukiwanie słów z podaną przez n-la sylabą.
7. Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
8. Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.
9. Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają sią na daną głoskę.
10. Wydzielanie spółgłoski wygłosowej.
11. Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
12. Ćwiczenia z paronimami: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa itp.
13. Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej

Ćwiczenia oddechowe:

Ćwiczenia oddechowe poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.

Przykłady:
1. Wdech nosem (usta zamknięte) i wydech ustami.
2. Dmuchanie na płomień świecy.
3. Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
4. Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
5. Chłodzenie „gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
6. „Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
7. Chuchanie na zmarznięte ręce.
8. Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
9. Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „sssss”.
10. Nadmuchiwanie balonika.
11. Naśladowanie syreny – „eu-eu- eu”, „au-au-au” – na jednym wydechu.
12. Wyścigi chrupek – dmuchanie w parach.
13. Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
14. Liczenie na jednym wydechu.
15. Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.
16. Powtarzanie zdań szeptem.
17. Naśladowanie śmiechu różnych osób:
- staruszki: che- che- che
- kobiety – wesołe cha- cha- cha
- mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
- dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.



Niezależnie od wady wymowy jaką ma dziecko, każde zajęcia rozpoczynamy od ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny. Proponuję tzw rozgrzewkę, czyli codzienne ćwiczenia przed lustrem (dużym czy małym, jest to bez znaczenia, ważne aby można było zobaczyć ruchy ust i języka) 10 min:

ĆWICZENIA WARG:

·         cmoki – ściągnięcie ust w dzióbek
·         cmoki na boki
·         karpik – przy zwartych zębach i ustach złożonych w dzióbek, otwieranie i zamykanie ust jak rybka
·         szerokie uśmiechy – wykonywane przy zwartych ustach i zębach
·         przemienne uśmiechy i cmoki
·         nabieranie powietrza pod górną i dolną wargę
·         parskanie jak konik
·         kręcenie kółek dzióbkiem
·         przytrzymywanie ołówka lub kredki górną wargą

ĆWICZENIA JĘZYKA:

·         piłeczka – język wędruje w ustach, wypychając policzki
·         łopatka – wysuwamy szeroki język, opierając go o kąciki ust (nie wykonują dzieci z wymową międzyzębową)
·         koszyczek – szeroki język wysuwamy na zewnątrz, zawijając w górę jego boki (nie wykonują dzieci z wymową międzyzębową)
·         liczenie zębów – przy szeroko otwartych ustach, wąskim językiem dotykamy kolejno każdego zęba
·         wahadełko – przy otwartych ustach język wykonuje ruchy poziome, nie dotykając przy tym zębów(nie wykonują dzieci z wymową międzyzębową)
·         koniki/kląskanie – język przykleja się i odkleja od podniebienia, uderzając z charakterystycznym dźwiękiem
·         język wysuwamy daleko do nosa i na brodę(nie wykonują dzieci z wymową międzyzębową)
·         język zaznacza cztery punkty na ustach: góra, dół, kąciki ust(nie wykonują dzieci z wymową międzyzębową)
·         oblizywanie jak kot- obrysowywanie czubkiem języka konturu warg przy szeroko otwartych ustach(nie wykonują dzieci z wymową międzyzębową)

Przypominam, iż przy wadach wymowy typu międzyzębowego nie wykonujemy ćwiczeń wymagających wysuwania języka poza obręb ust, gdyż dodatkowo utrwala to istniejącą wadę.

Żeby urozmaicić ćwiczenia logopedyczne polecam korzystanie z dostępnych serwisów oraz stron przeze mnie sprawdzonych. Zanajdziecie tam Państwo gry i zabawy dla każdego dziecka, mogą wykonyywać je wszystkie dzieci przedszkolne w ramach uatrakcyjnienia dnia:)

Przydatne linki:

Na początek porady, nie tylko logopedyczne:

Tutaj ćwiczenia logopedyczne, ale w innej formie:

Pomoce, karty pracy do pobrania dla przedszkolaka iale i starszaka:

Kącik logopedyczny, czyli a..b..c.. poprawnej wymowy powstał dla rodziców i nauczycieli oraz wszystkich zainteresowanych tematem. Ma pełnić funkcje profilaktyczno- doradcze, a także wspomagać terapię logopedyczną poprzez zamieszczane propozycje ćwiczeń.
Drodzy rodzice, to Wy jesteście tymi, którzy pierwsi zwracają się do dziecka i to Wy poprzez obserwację możecie pierwsi postawić diagnozę. Często w swojej pracy spotykam się z bagatelizowaniem problemu jakim jest nieprawidłowa wymowa, dotyczy to zwłaszcza małych dzieci . Owszem istnieją wady, które logopedia  nazywa rozwojowymi lub fizjologicznymi i tymi nie należy się martwić, ale o tym z jakim rodzajem mamy doczynienia często rodzice nie wiedzą. Tu wkraczam – Ja, aby wyjaśniać  i temu służyć będzie także Kącik…
 Na początek postawmy sobie pytanie: Czym jest mowa?
MOWA  pełni ważna funkcję w procesie myślenia i komunikowania się.
Znajomość prawidłowego rozwoju mowy jest konieczna, aby można było we właściwy sposób kierować tym rozwojem, a także dostrzec pojawiające się zaburzenia.  Jeśli rodzice przegapią te sygnały, to w następnej kolejności odpowiedzialność ponoszą nauczyciele wychowania przedszkolnego, którzy mają obowiązek informować i kierować  do właściwych specjalistów.  W przypadku niedosłuchu, opóźnienia rozwoju mowy, wad zgryzu i wzroku, wczesna interwencja gwarantuje sukces podjętej terapii.
Niezwykle ważne jest zadawanie pytań , dziś  odpowiadam na pytanie zasadnicze: Co powinno Nas niepokoić?
1.   Brak mowy.
2.   Obniżona ostrość słuchu.
3.   Jąkanie (utrzymujące się ponad trzy miesiące).
4.   Wymowa międzyzębowa.
5.   Nieprawidłowy zgryz.
6.   Nieprawidłowa budowa języka (krótkie wędzidełko, bardzo mała ruchliwość języka).
7.    Częste choroby górnych dróg oddechowych (oddychanie przez usta, mówienie przez nos).
8.    Bełkotliwa i niezrozumiała mowa.
9.    Mowa bezdźwięczna.
W kolejnych artykułach rozwinę powyższe punkty, postaram się rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące rozpoznawania wad wymowy wśród dzieci.
Zainteresowanych zapraszam na konsultacje w szkole.



BRAK MOWY i OBNIŻONA SPRAWNOŚĆ SŁUCHU
Czy Twoje dziecko na pewno dobrze słyszy?
Niemowlęta uczą się mówić podczas pierwszego roku życia słuchajac wymawianych do nich słów. Jeśli dziecko ma problemy ze słyszeniem, czyli ma utratę słuchu to:
·         nie moze wykształcić normalnej mowy,
·         nie moze wykształcić sprawności językowe
Dlatego ważne jest wczesne stwierdzenie wady słuchu, najlepiej w ciągu pierwszych 2 lat życia dziecka, ponieważ wtedy nauka słyszenia i mówienia jest procesem naturalnym. Rodzice, zwracajcie uwagę na częste zapalenia ucha, gdyż są one jedną z przyczyn niedosłuchu.
Istnieja powody do niepokoju jeżeli dziecko w wieku od 0 do 1 r. ż.:
·         nie podrywa się i nie skacze na dźwięk, np. dzwonek do drzwi lub telefonu;
·         jest bardzo spokojne, nawet gdy w poblizu ktoś hałasuje;
·         nie przestaje ssać, poruszać się, płakać, gdy słyszy nowy dźwięk;
·         nie spoglada na osobę mówiacą do niego.

1 - 2 lat:
·         nie reaguje na swoje imię;
·         nie przestaje działać na hasło "nie wolno";
·         nie rozumie prostych poleceń, nie wskazuje przedmiotów, których nazwy podaje;
·         nie wypowiada dwuwyrazowych zdań.

2 - 5 lat:
·         nie sposób zrozumieć wypowiadanych przez niego słów;
·         nie powtarza słyszanych zdań;
·         nie odpowiada na proste pytania;
·         czyni wrażenie, że jest nieobecne;
·         nie bawi się z innymi dziećmi;
·         jest rozkojarzone;
·         nie umie powiedzieć co mu dolega;
·         nie jest w stanie podtrzymać prostej rozmowy;
·         nie rozmawia z innymi dziećmi.

JĄKANIE

To zaburzenie mowy charakteryzujace się częstymi powtórzeniami lub przedłuzeniami dźwięków, sylab lub słów albo częstymi zawachaniami lub pauzami zakłócajacymi rytmiczny przepływ mowy. Jąkanie klasyfikuje się jako zaburzenie mowy  tylko wtedy, gdy jego nasilenie jest na tyle duże, że zakłóca płynność mowy w znacznym stopniu uniemozliwiajacą komunikację werbalną.
Jąkanie jest problemem tak złożonym, że pomimo rozwoju nauki, medycyny, nie ma jednoznacznego "lekarstwa" na to zaburzenie.
 Jedynym miejscem, gdzie prowadzone są skuteczne kursy uwalniające od jąkania, które można polecić jest Mikołów i KURS NOWEJ MOWY dla wszystkich borykajacych się z problemem. Zainteresowanych tematem odsyłam do strony internetowej: www.nowamowa.com

NIEPRAWIDŁOWY ZGRYZ


Jak ocenić czy zgryz twojego dziecka jest prawidłowy?

Każdy rodzic może dokonać wstępnej oceny sam, wystarczy znajomość podstawowych pojęć takich jak:

Nieprawidłowość uzębienia- poszczególne grupy zębów nie znajdują się w prawidłowym łukowatym położeniu w szczęce.
Nieprawidłowość zgryzu - górna i dolna szczęka są przesunięte względem siebie. Te nieprawidłowości najczęściej powstają w dzieciństwie poprzez:
·         ssanie plców,
·         przygryzanie wargi i języka,
·         długi okres używania smoczka i butelki,
·         czasem wczesna utrata zębów mlecznych,
·         czynniki dziedziczne warunkujace uzębienie.
Kiedy należy zgłosić się do ortodonty:

Bezwarunkowo należy zgłosić się do fachowca, gdy mamy doczynienia z trzema typami zgryzu:
1. Tyłozgryz - cofnięcie dolnej szczęki w stosunku do górnej
2. Przodozgryz - wysunięcie do przodu żuchwy
3. Otwarty zgryz - zęby z dolnej szczęki nie schodzą się z zębami z górnej szczęki, widać wtedy szparę

 WYMOWA MIĘDZYZĘBOWA

Zwana także seplenieniem międzyzębowym, uznawana jest za zmianę patologiczną i podlega terapii niezależnie od wieku, im wcześniej zauważymy ten specyficzny sposób wymowy tym lepiej dla naszego dziecka, gdyż należy natychmiast podjać terapię logopedyczną, aby zapobiec utrwalaniu nieprawidłowego nawykuartykulacyjnego.
Na czym polega specyfika wymowy międzyzębowej? Samo pytanie narzuca już odpowiedź, otóż realizując głównie głoski dentalizowane (s z c dz; sz ż cz dż; ś ź ć dź), ale też przedniojęzykowo-zębowe (t d n l) dziecko wkłada język między zęby. Przyczyną często bywa zbyt długie ssanie smoczka lub picie z butelki, lecz także nieprawidłowy zgryz.

Poniedziałek 27.04.2020 r.

Witamy w SKO - Szkolne Blogi

Temat:Ćwiczenia rozwijające wymowę, słuchowe, oddechowe, artykulacyjne.

Proszę wejść na stronę i wykonać ćwiczenia

Powodzenia

Wtorek 21. 04. 2020 r.

Witamy w SKO - Szkolne Blogi

Temat: Ćwiczenia logopedyczne

Witam, proszę wejść na stronę
https://www.youtube.com/watch?v=CA5fc6e-eZw

i wykonywać wszystkie ćwiczenia jak na filmie.

 Poniedziałek 202.04.2020 r.


Dzień dobry 

Proszę o wykorzystanie w codziennych treningach logopedycznych udostępnionych materiałów: ćwiczenia logopedyczne

 https://www.instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/cwiczenia-logopedyczne.html 

łamańce językowe dla dzieci, które nie boją się wyzwań, coś trudniejszego 

https://www.instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/wierszyki-i-lamance.html 

polecam rodzicom ciekawostki logopedyczne

 https://instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/czy-wiesz-ze.html

                                                                                                                                        Pozdrawiam

Piątek 17.04.2020 r.

Dzień dobry,

Zachęcam do skorzystania z poniższej strony internetowej, na których znajdziecie interaktywne, ciekawe, ćwiczenia logopedyczne do wykonania na komputerze, z możliwością wydruku. Są tam zadania zarówno dla młodszych jak i starszych dzieci.
Szczególne polecam zabawy:
· ruletkę artykulacyjną,
· losowanie karty,
 · znajdź słowo,
· otwórz okno,
· anagram


https://wordwall.net/pl/resource/1049263/ruletka-artykulacyjna


Pozdrawiam


Poniedziałek 06. 04. 2020 r.


Dzień dobry
Proszę o wykorzystanie w codziennych treningach logopedycznych udostępnionych materiałów: ü
  • ·         ćwiczenia logopedyczne

 https://www.instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/cwiczenia-logopedyczne.html ü
  1. ·      łamańce językowe dla dzieci, które nie boją się wyzwań, coś trudniejszego

https://www.instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/wierszyki-i-lamance.html ü
  • ·         polecam rodzicom ciekawostki logopedyczne

https://instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/czy-wiesz-ze.html


Pozdrawiam


WTOREK 07.04.2020 r.

Temat.; Ćwiczenia artykulacyjne, utrwalające poznane głoski

Proszę o utrwalanie wymowy w oparciu o materiały wklejone do zeszytów od logopedii. Zachęcam także do korzystania z materiałów zamieszczonych na poniższych stronach internetowych. Mam nadzieję, że znajdziecie coś fajnego dla siebie. Jeżeli jednak nie będziecie pewni czy wymawiacie prawidłowo, wróćcie do materiałów z zeszytu.
http://www.yummy.pl/ - gry i zabawy językowe wspierające terapię logopedyczną.
https://domologo.pl/category/logopedia/ - ćwiczenia rozwijające wymowę, słuchowe, oddechowe, artykulacyjne.
Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne przy wymowie głosek:
Wysyłam również 2 proste materiały do ćwiczeń z instrukcjami do ich samodzielnego przygotowania. Będą pomocne przy treningu narządów artykulacyjnych i oddechowym. Zachęcam do ich wykonania, jednak nie jest to obowiązkowe:
1.      Słodka gimnastyka buzi i języka - można wydrukować, pokolorować i grać z rodziną. Można też bawić się, korzystając z karty na ekranie monitora - przećwiczyć po kolei zadania z obrazka.gimnastyka_buzi.pdf

2.      Możecie przygotować węża: z papieru, kleju Magic, słomki do napojów. Obrazek można przerysować lub wydrukować, pokolorować i wyciąć. Język nakleić na koniec słomki i w takiej formie przykleić do spodniej strony głowy węża. Pod wpływem powietrza z rurki, będzie się poruszał. Pamiętajcie, że dmuchając w słomkę, musicie trzymać ją na środku ust, zęby nie biorą w tym udziału. Nabieramy powietrze nosem. Można też po wycięciu węża zawiesić go na sznurku i ćwiczyć wydmuchiwanie powietrza w niego (wdech nosem, wydech ustami). Powodzenia, dobrej zabawy.waz .pdf

  Wtorek 31.03.04.2020 r.

Temat zajęć: Utrwalanie głosek szumiących

Gimnastyka buzi i języka - plakat - ePedagogika

Na podstawie wierszyka do gry SZAFA przygotowaliśmy obrazkową czytankę. Zabawa pomocna będzie w terapii seplenienia, do utrwalania i automatyzacji wywołanych już głosek „SZ”, „S”...

Logopedia


sz jak szpak - karta pracy


Poniedziałek 31.03.2020 r.

Temat:Ćwiczenia utrwalające poznane głoski.


Page 68 - Dzieciaki w akcji, pięciolatek, Karty pracy cz. 2

Litery i głoski - SuperKid

Wtorek 25.03.2020 r.

Proszę wejść na stronę i zrobić ćwiczenia
https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/1261/cms/szablony/57120/pliki/dokument_bez_tytulu3.pdf

Pozdrawiam

Piątek 27.03.2020 r.

Temat: Mowa czynna i bierna

Witam ,dziś skorzystamy z pomocy e -podręczników do naszych ćwiczeń .
Proszę wejść na stronę
https://epodreczniki.pl/a/strona-czynna-i-bierna/Dbi8lrKg0
znajdują się tam ćwiczenia wspomagające rozwój mowy czynnej i biernej. W razie kłopotów proszę o kontakt .

Miłej pracy 
pozdrawiam


Wtorek 17. 03.2020 r.

  • Materiał językowy do utrwalenia głoski r:   Ćwiczenia
  • Ćwiczenia na pionizację języka:  Ćwiczenia
  • Ćwiczenia prawidłowego połykania i oddychania:  Ćwiczenia


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz